



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..
Nguyễn Công Khanh(1), Trần Thị Hà
Thực trạng năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5
The situasion of problem-solving ability of 5th grade elementary school students
Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm Hà Nội
2020
1
95-102
2354-1067
Trình bày kết quả nghiên cứu thực trạng mức độ thể hiện năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5. Mẫu nghiên cứu gồm 730 học sinh lớp 5 tại một số trường tiểu học trên địa bàn các tỉnh Hà Nội, Lào Cai, Hải phòng, Huế, Đắc Lắk, Trà Vinh và thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả nghiên cứu cho thấy phần đa học sinh được khảo sát có mức độ biểu hiện năng lực giải quyết vấn đề ở mức trung bình và thấp. Có sự khác biệt về điểm số trung bình trên thang đo năng lực giải quyết vấn đề giữa nhóm học sinh nam và học sinh nữ, sự khác biệt này là đáng kể và có ý nghĩa về mặt thống kê.
The paper reports the results of studying the case of problem-solving ability of 5th grade elementary school students. The sample consists of 730 5th grade students in some elementary schools in 7 provinces such as Hanoi, Lao Cai, Hai Phong, Hue, Dak Lak, Tra Vinh, and Ho Chi Minh City. The research results illustrated that the majority of the students have the medium and low level of expression of problem-solving ability. There were differences between boys and girls in the average scores on the problem-solving subscales/scale, the differences were statistically significant.
TTKHCNQG, CVv 157
- [1] Nguyen, C. K.; Tran, T. H.; Nguyen, T. M. L. (2019), Development of a Social Problem Solving Test for Elementary School Students,Hanoi National University of Education: In press
- [2] Dereli-İman, E. (2013), The Social Problem-Solving Questionnaire: Evaluation of Psychometric Properties among Turkish Primary School Students,Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 52, 97-116
- [3] Krasnor, L. R.; Rubin, K. H. (), The assessment of social problem-solving skills in young children,In T. Merluzzi, C. Glass, & M. Genest (Eds.), Cognitive assessment
- [4] Heppner, P. P.; Petersen, C. H. (1982), The development and implications of a personal problem solving inventory,Journal of Counselling Psychology, 29, 66-75
- [5] D’Zurilla, T. J.; Nezu, A. M.; Maydeu-Olivares, A. (1996), Manual for the social problem solving inventory-revised (SPSI-R),In press, North Tonawanda, N.Y: MultiHealth Systems, INC
- [6] Nguyen, C. K.; Tran, T. H.; Nguyen, T. M. L. (2018), The problem-solving abilitiy of 4th and 5th grade elementary school students: the situation and factors affecting,In Proceedings the sixth international conference on school psychology: the role of school psychology in promoting well-being of students and families (pp. 182-194)
- [7] Nguyen Cong Khanh; Nguyen Thi My Linh (2017), Development of the social problem solving measure of adolescents’ competences in dealing with interpersonal problems,HNUE Journal of Science, Educational Sciences, Vol. 62, Iss. 12, 12-24
- [8] D’Zurilla, T. J.; Nezu, A. M.; Maydeu-Olivares, A. (2004), What is social problemsolving?: Meaning, models, and measures,InE.C. Chang, T. J. D,Zurilla, & L. Sanna (Eds.), Socialproblem-solving: Theory, research, and training (pp. 11-27). Washington, DC: American Psychological Association
- [9] D’Zurilla, T. J.; Goldfried, M. (1971), Problem-solving and behavior modification,Journal of Abnormal Psychology, 78, 104–126
- [10] D’Zurilla, T. J.; Nezu, A. M. (1982), Social problem solving in adults,In P.C Kendall (Ed.), Advances in cognitive-behavioral research and therapy (Vol. 1)
- [11] Spivack, G.; Shure, M.B. (1974), Social adjustment of young children: A cognitive approach to solving real-life problems,San Francisco: Jossey-Bass
- [12] Spivack, G.; Platt, J. J.; Shure, M. B. (1976), The problem-solving approach to adjustment,San Francisco: Jossey-Bass
- [13] Kleinmuntz, B. (Ed.) (1966), Problem solving: Research, method and theory,New York: Wiley
- [14] Kathryn, S. W. (2011), Understanding how social and emotional skill deficits contribute to school failure,Preventing School Failure, 55(1), 10–16
- [15] Parker, J.G; Asher, S. R. (1987), Peer relations and later personal adjustment: Are lowaccepted childrend at risk?,Psychological Bulletin 102
- [16] D’Zurilla, T. J; Maydeu-Olivares, A. (1995), Conceptual and methodological issues in social problem-solving assessment,Behavior Therapy, 26, 409-432