Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,003,783
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Cao Thị Hà(1), Phí Văn Thủy, Nguyễn Thị Quốc Hòa

Hình thành kĩ năng siêu nhận thức cho học sinh trong dạy học giải tích ở trường trung học phổ thông

Forming metacognitive skills for students in teaching calculus in high schools

Tạp chí Giáo dục

2020

483

33-37

2354-0753

Siêu nhận thức là một trong những hướng nghiên cứu về quá trình nhận thức của con người. Trong những năm qua, nghiên cứu về siêu nhạn thức vẫn đang phát triển mạnh trên cả hai 2 phương diện, đó là hoàn thiện những nghiên cứu lí luận cũng như vận dụng các nghiên cứu về siêu nhận thức trong quá trình dạy học. Dựa trên kết quả nghiên cứu của các tác giả trong và ngoài nước, bài viết tập trung nghiên cứu về kĩ năng siêu nhận thức và cách thức hình thành kĩ năng siêu nhận thức cho học sinh trong dạy học Giải tích ở trường trung học phổ thông. Dạy học Giải tích ở trường trung học phổ thông có nhiều cơ hội để rèn các kĩ năng siêu nhận thức cho học sinh. Điều này không chỉ giúp học sinh hiểu sâu được tri thức mà còn cải thiện được khả năng tư duy.

Metacognition is one of the resesearching directions on human cognition processes. In some past years, research on metacognition has been strongly developed in completing of the theories on cognition as well as the application of the cognition in teaching processes at school. Based on the research results of local and foreign authors, this paper focuses on metacognition skills and the methods to form metacognition skills for students in teaching Calculus at high school. There are many opportunities to form metacognition skills for students in teaching Calculus at high school. These activities not only help students deeply understand knowledge but also improve their thinking ability.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] X.D.Lin, J.Lehman (1999), Supporting learning of a computer-based biology environment: Effects of prompting college students to reflect on their own thinking.,Journal of Research in Science Teaching, 36 (7), 1-22
  • [2] Wilson J. (1998), The Nature of Metacognition: What do primary school problem solvers do? National AREA conference.,Melbourne University, Australia.
  • [3] Veenman, M.V.J. (1993), Intellectual ability and metacognitive skill: Determinants of discovery learning in computerized learning environments.,Amsterdam: University of Amsterdam.
  • [4] Sigmund Tobias & Howard T.Everson (2002), Knowing what you know and what you don't: further research on metacognitive knowledge monitoring.,College Entrance Examination Board, New York.
  • [5] Peter Anderson (2002), Assessment and Development of Executive Function (EF) During Childhood.,DOI: 10.1076/chin.8.2.71.8724
  • [6] Nguyễn Thị Thanh Tâm (2016), Bồi dưỡng các thủ pháp hoạt động nhận thức theo tư tưởng sư phạm của G. Polya cho học sinh trong dạy học môn Toán ở trường trung học cơ sở.,Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Vinh.
  • [7] Nelson, T.O. (1996), Consciousness and metacognition.,American Psychologist, 51(2), 102-116
  • [8] Flavell J.H (1979), Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive developmental inquiry.,American psychology
  • [9] Flavell J.H (1976), Metacognitive aspects of problem solving.,The nature of intelligence.
  • [10] Derry S.J, Hawkes L.W.Lajoie, Susanne P, Derry, Sharon J (1993), Computers as Cognitive Tools. Lawrence Erlbaum Associates.,Local cognitive model of problem-solving behavior: An application of Fuzzy Theory.
  • [11] Davidson, J.E., Deuser, R., Sternberg, R.J. (1994), The role of metacognition in problem solving.,In J. Metcalfe & A. P.
  • [12] Brown.A (1987), Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious mechanisms,in F. E Weinert
  • [13] Bray, D.W. (1982), The assessment center and the study of lives.,American Psychologist, 37(2), 180-189.