Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  24,098,019
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục

Đánh giá hiệu quả của hệ thống giáo dục đại học Việt Nam: Sử dụng chỉ số Färe-Primont.

Tạp chí Giáo dục

2020

471

4-11

2354-0753

Sử dụng chỉ số Färe-Primont với 102 cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam giai đoạn 2013 và 2016, Nghiên cứu này là một trong những nghiên cứu đầu tiên nghiên cứu để cung cấp bằng chứng định lượng về hiệu quả tổng hợp và các thành phần của nó đối với các cơ sở giáo dục đại học. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng hiệu quả của cơ sở giáo dục đại học không thay đổi nhiều, mặc dù đã có nhiều chiến lược để kích thích sự phát triển của chính phủ trong suốt 3 thập kỷ qua. Lý do chính có thể là sự thiếu hụt tự chủ cho các tổ chức giáo dục đại học. Do đó, nếu hệ thống giáo dục đại học không thay đổi từ cách vận hành, như tăng cường tự chủ hơn cho các trường đại học, cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam sẽ tiếp tục thiếu hiệu quả.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] (2009b), Quy trình và kết quả kiểm định các trường đại học. Một số vấn đề về xếp hạng các trường đại học,[Results of the Pilot Accreditation f-rom 2005-2007]. Retrieved f-rom Hanoi, Vietnam.
  • [2] Mikušová, P. (2015), An Application of DEA Methodology in Efficiency Measurement of the Czech Public Universities,Procedia Economics and Finance, 25(569-578).
  • [3] Kruecken, G. - Meier, F. (2006), Turning the University into an Organizational Actor.,
  • [4] Hayden, M. (2012), Building Vietnamese higher education system in the global integration: 9 key points.,Retrieved f-rom International Conference in Vietnamese Higher Education, National Development Fund & International Education Institute, National University of Ho Chi Minh City.
  • [5] Evans, K. - Adam, R. (2010), Optimising the Impact of Vietnam’s Higher Education Sector on Socioeconomic Development.,Retrieved f-rom London: Springer.
  • [6] Agasistia, T. - Pohl, C. (2012), Comparing German and Italian Public Universities: Convergence or Divergence in the Higher Education Landscape?,Managerial and Decision Economics, 33, 71-85
  • [7] Tran, T. T. (2011), Enterprises’ Responsibility for Training High Skilled Workforce,Retrieved f-rom Hanoi: IC:
  • [8] Thach, N. P. - Mandy, L. - James, J. W. (2016), Understandings of the higher education curriculum in Vietnam.,Higher Education Research & Development, 10(28).
  • [9] Tran, T. T. (2014), Is graduate employability the “whole of-higher-education-issue”?,Journal of Education and Work, 18(27).
  • [10] Johnes, J. - Yu, L. (2008), Measuring the research performance of Chinese higher education institutions using data envelopment analysis.,China Economic Review, 19, 679-696
  • [11] Castano, M. C. N. - Cabanda, E. (2007), Sources Of Efficiency And Productivity Growth In The Philippine State Universities And Colleges: A NonParametric Approach,International Business & Economics Research Journal, 6(6)
  • [12] Miranda, R. - Gramani, M. C. - Andrade, E. (2012), Technical efficiency of business administration courses: a simultaneous analysis using DEA and SFA,International Transactions in Operational Research, 19(6), 847-862
  • [13] Tomkins, C. - Green, R. (1988), An experiment in the use of data envelopment for evaluating the efficiency of UK university departments of accounting.,Financial Accountability and Management, 44, 147-164.
  • [14] Cave, M. H. S. - Kogan, M. (1991), The use of performance indicators in higher education.,
  • [15] Johnes, G. - Taylor, J. (1991), Performance indicators in higher education.,
  • [16] Johnes, G. - Johnes, J. (1993), Measuring the research performance of UK economics departments: application of data envelopment analysis,Oxford Economic Papers, 45(2), 332-348.
  • [17] Jauhar, S. K. - Pant, M. - Nagar, A. K. (2017), Sustainable educational supply chain performance measurement through DEA and differential evolution: A case on Indian HEI.,Journal of Computational Science, 19, 138-152.
  • [18] Farrell, M. J. (1957), The Measurement of Productive Efficiency.,Journal of the Royal Statistical Society, 120(3), 253-282.
  • [19] O’Donnell, C. J. (2012b), Nonparametric estimates of the components of productivity and profitability change in U.S. agriculture.,American Journal of Agricultural Economics, 94(873 - 90).
  • [20] O’Donnell, C. J. (2012a), An aggregate quantity framework for measuring and decomposing productivity change.,Journal of Productivity Analysis, 38, 255-272.
  • [21] Abbott, M. - Doucouliagos, C. (2003), The efficiency of Australian universities: a data envelopment analysis.,Economics of Education Review, 22, 89-97.
  • [22] Carolyn-Dung, T. T. T. - Renato, A. V. (2017), An empirical analysis of the performance of Vietnamese higher education institutions,Journal of Further and Higher Education, 41(4), 530-544
  • [23] Pham, T. L. H. (2012), The Renovation of Higher Education Governance in Viet Nam and its Impact on the Teaching Quality at Universities,Tertiary Education and Management, 18(4), 289-308.
  • [24] Tran, T. (2014), Governance in higher education in Vietnam - a move towards decentralization and its practical problems.,Journal of Asian Public Policy, 7(1), 71-82.
  • [25] Tran, D. N. - Nguyen, T. T. - Nguyen, T. N. M. (2011), The standard of quality for HEIs in Vietnam: A step in the right direction?.,Quality Assurance in Education, 19(2), 130-140.
  • [26] Do, H. - Do, Q. (2014), Higher education in Vietnam: Flexibility, mobility and practicality in the global knowledge economy.,Retrieved f-rom New York: Palgrave Macmillan
  • [27] Vallely, T. J. - Wilkinson, B. (2008), Vietnamese higher education: Crisis and response,Retrieved f-rom Memorandum. Higher Education Task Force: http://www.hks.harvard.edu/innovations/asia/Docu ments/HigherEducationOverview112008.pdf.
  • [28] Nguyen, N. - Tran, L. T. (2018), Looking inward or outward? Vietnam higher education at the superhighway of globalization: culture, values and changes.,Journal of Asian Public Policy, 11(1), 28- 45.
  • [29] Hayden, M. - Thiep, L. Q. (2007), Institutional autonomy for higher education in Vietnam,Higher Education Research & Development, 26(1), 73-85.
  • [30] (2009a), Quy trình và kết quả kiểm định các trường đại học. Một số vấn đề về xếp hạng các trường đại học,[Results of the Pilot Accreditation f-rom 2005 - 2007], (www.oaq.hcmut.edu.vn/ftailieu/kiemdinh,xephan g.ppt).
  • [31] Pham, Q. H. (2016), International student mobility: a Vietnamese perspective,Retrieved f-rom Paper presented at The third SHARE policy dialogue.
  • [32] Pham, T. T. L. (2013), Higher Education Governance in Vietnam: University Action, the State and Changing Relationships.,Doctoral Degree in Social Science, Retrieved f-rom Kassel
  • [33] (2016), Up-date list of 556 universities, colleages and vocational school submission of self assessment report.,Retrieved f-rom: Minstry of Education and Training Online Portal.
  • [34] (2013), Statistics on Education f-rom 1999 to 2013.,Retrieved f-rom http://www.moet.gov.vn/?page=11.11&view=4446.
  • [35] Dao, K. V. (2014), Key challenges in the reform of governance, quality assurance, and finance in Vietnamese higher education - a case study.,Studies in Higher Education, 40(5), 745-760.