Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  25,710,862
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

BB

Trần Minh Thành, Phạm Ngọc Thạch(1), Đinh Thị Bảo Hương

Nhận thức về năng lực sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông của giảng viên giảng dạy tiếng Anh như một ngoại ngữ

English as a foreign language teachers’ perceived competence levels in using information and communication technology

Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên

2023

03

55 - 62

1859-2171

Nghiên cứu này nhằm tìm hiểu nhận thức của giảng viên giảng dạy tiếng Anh như một ngoại ngữ về năng lực sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông của họ, đồng thời nghiên cứu ảnh hưởng của giới tính và độ tuổi đến năng lực này. Phiếu khảo sát dựa theo nghiên cứu của Albirini (2004) có sự điều chỉnh được dùng làm công cụ thu thập số liệu. Phiếu khảo sát gồm 02 phần: Phần 1 điều tra thông tin cá nhân của giảng viên và Phần 2 gồm 18 nhận định với 4 mức lựa chọn theo thang đo Likert. Phương pháp phân tích định lượng, số liệu thống kê mô tả và suy diễn được sử dụng để phân tích dữ liệu thu thập được từ 112 giảng viên thông qua cuộc khảo sát trực tuyến bằng Google Form. Kết quả cho thấy, mặc dù giảng viên chưa thành thạo trong một số kỹ năng cụ thể, năng lực sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông của họ nhìn chung là thành thạo. Ngoài ra, nghiên cứu cũng chỉ ra giới tính và độ tuổi có ảnh hưởng đáng kể đến năng lực sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông của giảng viên. Cuối cùng, nghiên cứu đưa ra một số gợi ý cho các nghiên cứu về năng lực sử dụng công nghệ thông tin và truyền thông của giảng viên.

This study sought to determine the English as a foreign language teachers’ perceived competence levels in using information and communication technology, and the impacts of gender and age on their levels of information and communication technology competence. An adapted questionnaire based on Albirini’s (2004) study was employed to collect data. The questionnaire had two parts: Part 1 - The demographic scale and Part 2 - the information and communication technology competence scale, which was composed of 18 four-point Likert items. The quantitative methods, descriptive and inferential statistics were used to analyze data collected f-rom 112 teachers through an online survey via Google Forms. The results showed that although teachers were not competent in several specific skills, they generally had moderate levels of information and communication technology competence. In addition, the study indicated that age and gender influenced teachers’ levels of information and communication technology competence. Finally, the findings in the study gave some implications for future studies of teachers’ levels of information and communication technology competence.

TTKHCNQG, CTv 178

  • [1] T. N. Le; T. K. T. Dinh; P. L. Vu; T. P. V. Nguyen (2022), ICT Competence of Pre-service Teachers in Vietnam: Structure and Impact Model,Journal of Educational and Social Research
  • [2] I. Malinina (2015), ICT Competencies of Foreign Languages Teachers,Procedia - Social and Behavioral Sciences
  • [3] J. L. Pimentel (2019), Some Biases in Likert Scaling Usage and its Correction,International Journal of Scientific & Basic Applied Research
  • [4] J. F. Hair; W. C. Black; B. J. Babin; R. E. Anderson (2018), Multivariate Data Analysis,Cengage Learning EMEA
  • [5] J. Pallant (2016), SPSS SURVIVAL MANUAL: A step step by step guide to data analysis using IBM SPSS,MacGraw-Hill Education
  • [6] X. Wang; J. Dostál (2018), Study of future EFL teachers’ ICT competence and its development under the TPCK framework,Lecture Notes in Computer Science
  • [7] V. Vitanova; T. Atanasova-Pachemska; D. Iliev; S. Pachemska (2015), Factors Affecting the Development of ICT Competencies of Teachers in Primary Schools,Procedia - Social and Behavioral Sciences
  • [8] J. A. Dela Fuente; L. C. Biñas (2020), Teachers’ Competence in Information and Communications Technology (ICT) as an Educational Tool in Teaching: An Empirical Analysis for Program Intervention,Journal of Research in Education and Science Technology
  • [9] A. Albirini (2004), An Exploration of the Factors Associated with the Attitudes of High School EFL Teachers in Syria toward Information and Communication Technology,PhD Dissertation
  • [10] T. B. H. Dinh (2015), Factors influencing English as a foreign language (EFL) teachers’ use of information and communication technology (ICT) in classroom practice: A mixed methods study at Hanoi University, Vietnam,PhD Dissertation
  • [11] N. S. Lengkanawati (2005), EFL Teachers’ Competence in the Context of English Curriculum 2004: Implications for EFL Teacher Education,TEFLIN Journal
  • [12] G. W. Latio (2009), Examination of Factors that Influence Computer Technology Use for Classroom Instruction by Teachers in Ohio Public High Schools,PhD Dissertation
  • [13] G. Knezek; R. Christensen (2002), Impact of new information technologies on tourism industry and businesses,Education and Information Technologies
  • [14] M. Claro; D. D. Preiss; E. San Martín; et al. (2012), Assessment of 21st century ICT skills in Chile: Test design and results from high school level students,Computers & Education
  • [15] (2019), Key competences for lifelong learning,Publications Office of the European Union
  • [16] K. Aesaert; J. Van Braak; D. Van Nijlen; R. Vanderlinde (2015), Primary school pupils’ ICT competences: Extensive model and scale development,Computers & Education
  • [17] C. P. Lim; Y. Zhao; J. Tondeur; C. S. Chai; C. C. Tsai (2013), Bridging the gap: Technology trends and use of technology in schools,Educational Technology & Society
  • [18] Y. Zhao; K. A. Frank (2003), Factors Affecting Technology Uses in Schools: An Ecological Perspective,American Educational Research Journal
  • [19] Á. Salinas; M. Nussbaum; O. Herrera; M. Solarte; R. Aldunate (2016), Factors affecting the adoption of information and communication technologies in teaching,Education and Information Technologies
  • [20] W. J. Pelgrum (2001), Obstacles to the integration of ICT in education: Results from a worldwide educational assessment,Computers & Education
  • [21] S. Thorvaldsen; L. Vavik; G. Salomon (2012), The Use of ICT Tools in Mathematics: A Case-control Study of Best Practice in 9th Grade Classrooms,Scandinavian Journal of Educational Research
  • [22] A. Mwalongo (2012), Teachers’ perceptions about ICTs for teaching, professional development, administration and personal use,International Journal of Education and Development using ICT
  • [23] F. Tilya (2008), IT and Educational Policy in the Sub-Saharan African Region,Book Chapter
  • [24] M. M. Yunus (2007), Malaysian ESL teachers’ use of ICT in their classrooms: Expectations and realities,ReCALL
  • [25] J. S. Fu (2013), ICT in Education: A Critical Literature Review and Its Implications,International Journal of Education and Development using ICT
  • [26] C. Player-Koro (2012), Factors Influencing Teachers’ Use of ICT in Education,Education Inquiry
  • [27] T. Van Weert; A. Tatnall (2005), Information and Communication Technologies and Real-Life Learning,
  • [28] D. L. Lowther; F. A. Inan; J. Daniel Strahl; S. M. Ross (2008), Does technology integration ‘work’ when key barriers are removed?,Educational Media International