Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,349,171
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kinh tế học; Trắc lượng kinh tế học; Quan hệ sản xuất kinh doanh

BB

Nguyễn Thị Minh Nghĩa, Trần Hữu Tuấn(1), Nguyễn Bùi Anh Thư

Phản ứng của các doanh nghiệp kinh doanh lữ hành Thừa Thiên Huế trong bối cảnh Covid-19: Khả năng thích ứng và phục hồi

Response of Thua Thien Hue tourism businesses in the context of Covid-19: Adaptability and resilience

Tạp chí Khoa học Xã hội Việt Nam

2024

8

59-70

1605-2811

Đại dịch Covid-19 đã tác động nặng nề đến ngành du lịch, đặc biệt, các doanh nghiệp kinh doanh lữ hành đã gặp phải những trở ngại đáng kể trong việc tiến hành hoạt động kinh doanh của mình. Tăng cường khả năng phục hồi của các doanh nghiệp du lịch vừa và nhỏ, đặc biệt là các công ty du lịch và các đại lý du lịch là mối quan tâm hàng đầu của các điểm đến du lịch. Các doanh nghiệp kinh doanh lữ hành có xu hướng đánh giá thấp tác động của các sự kiện cực đoan và thường tụt hậu so với các tổ chức khác về nhận thức, khả năng thích ứng và khả năng phục hồi của doanh nghiệp trước thảm họa. Vì vậy, việc nghiên cứu nhận thức và quy trình ứng phó thảm họa của doanh nghiệp kinh doanh lữ hành liên quan đến Covid-19 là rất cần thiết. Nghiên cứu này góp phần tìm hiểu về quản lý khủng hoảng của các doanh nghiệp kinh doanh lữ hành, từ đó có những gợi mở đối với các nhà hoạch định chính sách và quản lý điểm đến du lịch.

The Covid-19 pandemic severely impacted the tourism industry, in particular travel enterprises facing significant challenges in conducting their business activities. Strengthening the resilience of small and medium-sized tourism enterprises, especially tourism companies and travel agencies, are a top priority for tourism destinations. The travel enterprises tend to underestimate the impact of extreme phenomena and often lag behind other organizations in terms of awareness, disaster adaptability and resilience. Therefore, it is necessary to study the awarenesses and disaster response process of travel enterprises related to the Covid-19 pandemic. This study contributes to understanding crisis management in the travel enterprises, thereby providing implications for policy makers and tourism destination managers.

TTKHCNQG, CVt 63

  • [1] Williams, C., You, J. J., Joshua, K. (2020), Small-business resilience in a remote tourist destination: exploring close relationship capabilities on the island of St Helena,Journal of Sustainable Tourism
  • [2] Sharma, G. D., Thomas, A., Paul, J. (2021), Reviving tourism industry post-COVID-19: A resilience-based framework,Tourism Management Perspectives
  • [3] Ritchie, B. W., Jiang, Y. (2019), A review of research on tourism risk, crisis and disaster management: Launching the annals of tourism research curated collection on tourism risk, crisis,Annals of Tourism Research
  • [4] Purnomo, B. R., Adiguna, R., Widodo, W., Suyatna, H., Nusantoro, B. P. (2021), Entrepreneurial resilience during the Covid-19 pandemic: navigating survival, continuity and growth,Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies
  • [5] Price, S., Wilkinson, T., Coles, T. (2022), Crisis? How small tourism businesses talk about COVID-19 and business change in the UK,
  • [6] Prayag, G., Chowdhury, M., Spector, S., Orchiston, C. (2018), Organizational resilience and financial performance,Annals of Tourism Research
  • [7] Portuguez Castro, M., Gómez Zermeño, M. G. (2020), Being an entrepreneur post-COVID-19 – resilience in times of crisis: a systematic literature review,Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies
  • [8] Penny Wan, Y. K. (2013), A comparison of the governance of tourism planning in the two Special Administrative Regions (SARs) of China - Hong Kong and Macao,Tourism Management
  • [9] Ntounis, N., Parker, C., Skinner, H., Steadman, C., Warnaby, G. (2022), Tourism and Hospitality industry resilience during the Covid-19 pandemic: Evidence f-rom England,Current Issues in Tourism
  • [10] Nowling, W. D., Seeger, M. W. (2020), Sensemaking and crisis revisited: the failure of sensemaking during the Flint water crisis,Journal of Applied Communication Research
  • [11] Novelli, M., Gussing Burgess, L., Jones, A., Ritchie, B. W. (2018), ‘No Ebola… still doomed’ – The Ebola-induced tourism crisis,Annals of Tourism Research
  • [12] Lee, K. (2009), How the Hong Kong government lost the public trust in SARS: Insights for government communication in a health crisis,Public Relations Review
  • [13] Lai, I. K. W., Wong, J. W. C. (2020), Comparing crisis management practices in the hotel industry between initial and pandemic stages of COVID-19,International Journal of Contemporary Hospitality Management
  • [14] Jiang, Y., Ritchie, B. W., Verreynne, M. L. (2019), Building tourism organizational resilience to crises and disasters: A dynamic capabilities view,International Journal of Tourism Research
  • [15] Hall, C. M., Scott, D., Gössling, S. (2020), Pandemics, transformations and tourism: be careful what you wish for,Tourism Geographies
  • [16] Gössling, S., Scott, D., Hall, C. M. (2020), Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19,Journal of Sustainable Tourism
  • [17] Chen, S. X., Feng, Y., Li, X., Liu, J. (2023), Response of travel agencies in China to COVID-19: disaster sensemaking, adaptation, and resilience,Current Issues in Tourism
  • [18] Braun, V., Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology,Qualitative Research in Psychology
  • [19] Booyens, I., Rogerson, C. M., Rogerson, J. M., Baum, T. (2022), Covid-19 Crisis Management Responses of Small Tourism Firms in South Africa,Tourism Review International
  • [20] Biggs, D., Hall, C. M., Stoeckl, N. (2012), The resilience of formal and informal tourism enterprises to disasters: Reef tourism in Phuket, Thailand,Journal of Sustainable Tourism
  • [21] Amaral, P. C. F., Da Rocha, A. (2023), Building resilience during the Covid-19 pandemic: the journey of a small entrepreneurial family firm in Brazil,Journal of Family Business Management