Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,040,740
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Đề xuất khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm

Proposing a competency framework for applying information and communication technology in educational science research of pedagogical students

Tạp chí Giáo dục

2022

1

1-7

2354-0753

Hoạt động nghiên cứu khoa học của sinh viên là một hoạt động gắn liền với quá trình đào tạo của các trường đại học sư phạm. Các ứng dụng của công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học nói chung và nghiên cứu giáo dục nói riêng đang phát triển rất nhanh. Trong bài viết này, chúng tôi nghiên cứu và đề xuất khung năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm. Khung năng lực đề xuất bao gồm 6 năng lực thành phần với 22 chỉ số; mỗi chỉ số gồm 3 mức từ thấp đến cao. Khung năng lực này sẽ giúp hiểu rõ thực trạng và nâng cao chất lượng hoạt động nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm tại các trường đại học

Scientific  research  activities  of  students  are  an activity  associated  with  the training process of pedagogical universities. The applications of information and   communication   technology   in   scientific   research   in   general   and educational research in particular are developing very rapidly. In this article, we study and propose a competency framework for applying information and communication technology in educational scientific research of pedagogical students.  The  proposed  competency  framework  includes  6  component competencies with 22 indicators; each indicator includes 3 levels from low to high.  This  competency  framework  will  help  to  understand  the  current situation and improve the quality of educational scienttific research activities of pedagogical students at universities

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] Vũ Cao Đàm (2005), Phương pháp luận nghiên cứu khoa học (13th ed.),
  • [2] Trần Trung, Nguyễn Chí Thành, Ngô Văn Định (2020), Khai thác phần mềm Mendeley trong phát triển một số kĩ năng nghiên cứu khoa học cho sinh viên sư phạm.,Tạp chí Giáo dục, 489, 9-13.
  • [3] Trần Thanh Ái (2014), Cần làm gì để phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục,Tạp chí Dạy và Học ngày nay, 01, 21-24.
  • [4] Seraji, F., Tavakkoli, R., & Hosseini, M. (2017), The Relationship Between Technological Research Skills and Research Self-Efficacy of Higher Education Students,Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 8(3). https://doi.org/10.5812/IJVLMS.11893
  • [5] Phạm Hồng Quang (2006), Hoạt động nghiên cứu khoa học giáo dục của sinh viên sư phạm,
  • [6] Ngô Thị Trang (2019), Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục cho sinh viên đại học sư phạm,Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
  • [7] Naibei, P. (2015), Role of ICT, Ethical issues and Challenges facing social science research,University of Nairobi
  • [8] Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., & Colomo-Magaña, E. (2020), ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender,Education and Information Technologies, 25, 4575-4589. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10176-6
  • [9] Guillén-Gámez, F. D., & Mayorga-Fernández, M. J. (2020b), Design and validation of an instrument of self-perception regarding the lecturers’ use of ICT resources: to teach, evaluate and research.,Education and Information Technologies, 26(2), 1627-1646. https://doi.org/10.1007/S10639-020-10321-1
  • [10] Guillén-Gámez, F. D., & Mayorga-Fernández, M. J. (2020a), Identification of variables that predict teachers’ attitudes toward ict in higher education for teaching and research: A study with regression.,. Sustainability (Switzerland), 12(4), 1-14. https://doi.org/10.3390/su12041312
  • [11] Fung, H. P. (2013), Effects of Information and Communication Technology (ICT) on Social Science Research,Africa Development and Resources Research Institute (Adrri), 1(1), 1-8. https://www.academia.edu/4442101/ Effects_of_Information_and_Communication_Technology_ICT_on_Social_Science_Research
  • [12] Chan, L., Barbara, K., & Arunachalam, S. (2006), Open Access Archiving: The Fast Track to Building Research Capacity in Developing Countries.,esocialsciences.com, Working Papers
  • [13] Chamanlal, J. (2014), Role Of Computer Applications And Tools In The Scientific Research Process.,International Journal of Research in Science And Technology, 3(V), 33-40.
  • [14] Bhuyan, D. J., & Borthakur, P. P. (2019), Effects of information and communication technology in social science research: Probability and usefulness,International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(8), 2724- 2730.
  • [15] Bhattacherjee, A. (2012), Social Science Research: Principles, Methods, and Practices,Publisher Global Text Project. https://digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbooks
  • [16] Bala, R., & Rani, R (2018), Role of ICT in research.,International Conference on Recent Researches and Innovations in Sciences, Management, Education and Technology (ICRRISMET-18), 361-365
  • [17] Adogbeji, O. B., & Akporhonor, B. A. (2005), The Impact of ICT (Internet) on Research and Studies: The Experience of Delta State University Students in Abraka, Nigeria,Library Hi Tech News, 22(10), 17-21. https://doi.org/10.1108/ 07419050510644347