Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Giáo dục chuyên biệt
Nguyễn Thị Tân An(1), Trần Quang Hiền
Đánh giá hiểu biết định lượng của học sinh lớp 8 sử dụng hệ thống các nhiệm vụ đặt trong ngữ cảnh thực tế đa dạng
Developing quantitative literacy for 8th grade students by tasks with diversity and reality contexts
Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm Hà Nội
2020
1
127-136
2354-1067
Đánh giá hiểu biết định lượng (HBĐL) của học sinh lớp 8, sử dụng hệ thống các nhiệm vụ đặt trong ngữ cảnh thực tế đa dạng. Các nhiệm vụ của nghiên cứu được thiết kế dựa trên mô hình HBĐL của Goos và cộng sự (2011) cùng với khung đánh giá HBĐL bốn mức độ do nhóm tác giả đề xuất. Kết quả từ việc phân tích dữ liệu đã cho chúng tôi đi đến kết luận rằng khả năng HBĐL của học sinh lớp 8 là chưa cao, đặc biệt là khi gặp các nhiệm vụ đặt trong ngữ cảnh không quen thuộc và qua đó chúng tôi cũng đưa ra một số đề xuất nhằm phát triển HBĐL cho học sinh.
In this paper, we make an assessment quantitative literacy for 8th grade students by tasks set in diverse realistic contexts. The tasks of the study are designed based on the model of quantitative literacy of Goos et al., 2011, together with a four-level evaluation framework proposed by the authors. The results f-rom the data analysis have led us to conclude that the 8th grade students’ quantitative literacy are not yet high, especially for tasks placed in unfamiliar contexts. Thus, we also make some suggestions to develop this competency of students.
TTKHCNQG, CVv 157
- [1] Steen, L. (2001), The case for quantitative literacy, In L. Steen (Ed.),Mathematics and democracy: the case for quantitative literacy (pp. 1–22), Princeton: National Council on Education and the Disciplines
- [2] (), Principles to actions,Ensuring mathematical success for all, Reston: NCTM
- [3] Goos, M.; Dole, S.; Geiger, V. (2011), Improving numeracy education in rural schools: A professional development approach,Mathematics Education Research Journal, 23(2), pp. 129 - 148
- [4] Geiger, V.; Goos, M.; Dole, S. (2014), Students’ perspectives on their numeracy development across the learning areas, In Y. Li & G. Lappan (Eds.),Mathematics curriculum in school education (pp. 473–492), New York: Springer
- [5] Hallett, D. H. (2003), The role of mathematics courses in the development of quantitative literacy, Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Colleges (pp. 91-98),Woodrow Wilson Natl Foundation
- [6] Ernest, P. (2002), Empowerment in mathematics education,Philosophy of mathematics education journal, 15(1), pp. 1-16
- [7] (2008), National numeracy review report,http://www.coag.gov.au/sites/default/files/national_numeracy_review.pdf, Accessed 13 January 2018
- [8] (2014), The Australian curriculum: mathematics v 6.0,http://www.australiancurriculum.edu.au /Download/F10. Accessed 13 January 2018
- [9] Nguyễn Thị Tân An (2014), Sử dụng toán học hoá để phát triển các năng lực hiểu biết định lượng của học sinh lớp 10,Luận án tiến sĩ chuyên ngành Lý luận và phương pháp dạy học bộ môn Toán, Đại học Sư phạm Thành Phố Hồ Chí Minh
