Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,801,110
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Nguyễn Thị Mỹ Linh, Nguyễn Công Khanh(1)

Đánh giá thực trạng năng lực giải quyết vấn đề trong tương tác liên cá nhân của học sinh lớp ba

Assessment of the status of problem-solving capacity in interpersonal interaction of students in grade 3

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4AB

494-500

2354-1075

Năng lực giải quyết vấn đề là một trong những năng lực chung cốt lõi, cần thiết hình thành từ sớm cho học sinh tiểu học. Kết quả khảo sát trên 437 học sinh khối lớp 3 tại một số trường tiểu học trên địa bàn 4 tỉnh gồm Hà Nội, Hải Phòng, Huế và thành phố Hồ Chí Minh cho thấy năng lực giải quyết vấn đề liên cá nhân của đa số học sinh được khảo sát ở mức yếu và trung bình. Có sự khác biệt về mức độ biểu hiện năng lực giải quyết vấn đề liên cá nhân xét theo phạm vi giới tính và địa bàn khảo sát, tuy nhiên sự khác biệt này là không đáng kể và không có ý nghĩa về mặt thống kê. Bài báo cũng đồng thời chỉ ra một số yếu tố (bao gồm cả chủ quan và khách quan) có ảnh hưởng nhất định đến năng lực giải quyết vấn đề liên cá nhân của học sinh khối lớp 3 và một số hạn chế, định hướng nghiên cứu tiếp theo

Problem-solving ability is one of the core common competencies which is necessary to be formed at an early age for primary school students. The survey results on 437 third grade students at some primary schools in 4 provinces including Hanoi, Hai Phong, Hue, and Ho Chi Minh City showed that the majority of surveyed children have the level of expression of interpersonal problem-solving ability at medium and low. There is a difference in the level of expression of interpersonal problem-solving ability by gender, but this difference is insignificant and not statistically insignificant. The paper also points out some factors (including subjective and objective) that could affect  the interpersonal problem-solving ability of 3rd school students in particular and elementary students in general. The article also points out a number of factors (both subjective and objective) that have a certain influence on the interpersonal problem solving ability of students in grade 3 as well as some limitations and directions for further research.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Cong Khanh Nguyen, Thao Thi Do, My Linh Thi Nguyen, Ha Thi Tran & Quang Vinh Nguyen., (2021), Development and psychometric evaluation of the interpersonal problem-solving inventory for Vietnamese elementary school students.,International Journal of School & Educational Psychology.
  • [2] Cong Khanh Nguyen, My Linh Thi Nguyen, Ha Thi Tran, & Tam An Nu Nguyen., (2021), Development and preliminary evaluation of the interpersonal problem-solving inventory for elementary school students.,British Journal of Educational Psychology.
  • [3] Nguyen, C. K., Tran, T. H., & Nguyen, T. M. L, (2021), The Interpersonal Problem-Solving Measure for Elementary School Students: Development and Preliminary Evaluation in a Third Grade Student Sample.,Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. Vol. 39, Iss.1 p.14-34
  • [4] Nguyen, C. K., Tran, T. H., & Nguyen, T. M. L, (2021), The Development of a Social ProblemSolving Test for Elementary School Students.,Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. Vol. 39, Iss.1 p.35-57.
  • [5] D’Zurilla, T. J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A., (1996), Manual for the social problem solving inventory-revised (SPSI-R).,In press, North Tonawanda, N.Y: Multi-Health Systems, INC.
  • [6] D’Zurilla, T. J., & Goldfried, M., (1971), Problem-solving and behavior modification.,Journal of Abnormal Psychology, 78, tr. 104-126
  • [7] Nguyễn Công Khanh và Trần Thị Hà, (2020), Thực trạng năng lực giải quyết vấn đề của học sinh lớp 5.,Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Vol. 65, Iss. 1, tr. 95-102
  • [8] Nguyễn Công Khanh và Trần Thị Hà, (2019), Những vấn đề của học sinh tiểu học trong các mối quan hệ liên cá nhân.,Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Vol. 64, Iss. 9AB, tr. 389-396.
  • [9] Nguyen Cong Khanh & Nguyen Thi My Linh, (2017), Development of the social problem-solving measure of adolescents’ competences in dealing with interpersonal problems.,HNUE Journal of Science, Educational Sciences, Vol. 62, Iss. 12, pp. 12-24.
  • [10] Webster- Stratton, C., & Lindsey, D.W., (1999), Social competence and conduct problems in young children: Issues in assesment.,Journal of Clinical Child Psyhology, Vol. 28, No.1, pp. 25-43.
  • [11] D’Zurilla, T. J., & Nezu, A. M., (1982), Social problem solving in adults.,In P.C Kendall (Ed.), Advances in cognitive-behavioral research and therapy, Vol. 1, New York: Academic Press