Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  28,136,358
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Trần Thu Hương(1), Nguyễn Thị Trang, Phạm Hạnh Dung

Sự hài lòng trường học của học sinh trung học cơ sở và một số yếu tố dự báo

Junior high school students'school satisfaction and its predictors

Tâm lý học

2021

10

48 - 66

1859-0098

Hài lòng trường học được xem như sự đánh giá của học sinh về tính xác thực của tổng thể những trải nghiệm học đường (Huebner, 1994), dựa trên những tiêu chuẩn của cá nhân. Bài viết này có mục tiêu xác định một số khía cạnh cấu thành nên sự hài lòng trường học ở học sinh trung học cơ sở (THCS) và xem xét một số yếu tố dự báo cho sự thay đôi mức độ hài lòng của học sinh về trường học. Nghiên cứu được thực hiện theo phương pháp lấy mẫu thuận tiện trên 410 học sinh lớp 6, 7, 8, 9 ở hai trường THCS công lập. Các công cụ được sử dụng trong nghiên cứu gồm: 1/ Phiếu khảo sát về môi trường học tập dành cho học sinh THCS và THPT của Trường Đại học New Jersey (Mỹ); 2/ Bảng kiểm năm yếu tố lớn của nhân cách (Big Five Inventory’ - BFI) và 3/ Thang đo Lòng tự trắc ẩn (SCS-26). Học sinh THCS trong mẫu khách thể nghiên cứu có sự hài lòng với trường học ở mức trung bình; trong đó, sự hài lòng với mối quan hệ giữa học sinh và giáo viên trong hoạt động dạy và học ở nhà trường ở mức cao nhất. Các yếu tố tích cực của nhân cách có tương quan thuận với sự hài lòng về trường học. Các yếu tố tiêu cực của nhân cách và chiều cạnh tích cực của lòng tự trắc ẩn giải thích cho 1/5 sự biến thiên mức độ hài lòng về trường học của học sinh THCS.
 

School satisfaction is c-haracterized as a student's appraisal of the whole school experience's authenticity depending on individual standards (Huebner, 1994). The aim ofthis article is to examine certain features ofjunior high school students' school satisfaction and to consider some predictors of changes in student fulfilment in school. The study was conducted on 410 students in Grades 6, 7, 8, and 9 f-rom two public high schools using a convenient sampling method. The following instruments were utilized in the study: 1/ A survey of the learning environment for middle and high school students f-rom the University of New Jersey in the United States; 2/ The Big Five Inventory (BFI); and 3/ The Self-Compassion Scale (SCS-26). Research results show that the participants have an average level ofschool satisfaction, with the highest level of satisfaction with the relationship between students and teachers in teaching and learning process at school. Positive personality traits are linked to increased school satisfaction. Negative personality traits and positive dimension of self-compassion explain for 20% ofthe variance ofschool satisfaction.
 

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Wang M.T. (2009), School climate support for behavioral and psychological adjustment: Testing the mediating effect ofsocial competence.,School Psychology Quarterly Vol. 24 (4). p. 240 -251.
  • [2] Verkuyten M., J. Thijs (2002), Racist victimization among children in the Netherlands: The effect of ethnic group and school.,Ethnic and Racial Studies. Vol. 25. p. 310-331.
  • [3] Sumner w. (1996), Welfare, happiness, and ethics.,Oxford: Clarendon Press
  • [4] Suldo S.M., Huebner E.s. (2005), Is extremely high life satisfaction during adolescence advantageous?.,Social Indicators Research. Vol. 78. p. 179 - 203
  • [5] Shin D.c., Johnson D.M. (1978), Avowed happiness as an overall assessment ofthe quality’ oflife.,Social Indicators Research. Vol. 5. p. 475 - 492. DOI: 10.1007/ BF00352944
  • [6] Rumsey D.J. (2021), Statistics II For Dummies.,2nd edition. Ed. Wiley
  • [7] Reyes o., L.A. Jason (1993), Pilot study examining factors associated with academic successfor Hispanic high school students.,Journal of Youth and Adolescence. Vol. 22. p. 57-71.
  • [8] Osterman K.F. (2000), Students' need for belonging in the school community.,Review of Educational Research. Vol. 70. p. 323 - 367
  • [9] (2017), PISA 2015 Results (Vol. Ill): Students’ Well-Being.,PISA. OECD Publishing. Paris
  • [10] Neff K.D. (2003), The development and validation of a scale to measure selfcompassion.,Self and Identity. Vol. 2 (3). p. 223 - 250.
  • [11] Natvig G.K., Albrektsen G., Qvamstrom u. (2003), Associations between psychosocialfactors and happiness among school adolescents.,International Journal of Nursing Practice. Vol. 9 (3). p. 166 - 175. DOI: 10.1046/j.l 440-172X.2003.00419.x
  • [12] Liu w., Mei J., Tian L., Huebner E.s. (2015), Age and gender differences in the relation between school-related social support and subjective well-being in school among students, social indicators research: An international and interdisciplinary’. Journal for Quality-of-life Measurement (ed).,Springer: Vol. 125 (3). p. 1.065 - 1.083. DOI: 10.1007/si 1205-015-0873-1.
  • [13] Lester L., Cross D. (2015), The relationship between school climate and mental and emotional well-being over the transition f-rom primary to secondary school.,Psycho Well-being. Vol. 5 (1). p. 9. DOI: 10.1186/sl3612-01500037-8
  • [14] Kutsyuruba B., Klinger Don A., Hussain A. (2015), Relationships amongs school climate, school safety, and student achievement and well-being: A review of the literature.,Review of Education. Vol. 3. No. 2. p. 103 - 135. DOI: 10.1002/ rev3.3043
  • [15] John O.P., Donahue E.M., Kentle R.L. (1991), Big Five Inventory (BFl) [Database record], APA PsycTests.,DOI: 10.1037/107550-000.
  • [16] Huebner E.S., Ash c., Laughlin J.E. (2001), Life experiences, locus ofcontrol, and school satisfaction in adolescence.,Social Indicators Research. Vol. 55 (2). p. 167 - 183. DOI: 10.1023/A:1010939912548.
  • [17] Huebner E.s., McCullough G. (2000), Correlates ofschool satisfaction among adolescents.,The Journal of Educational Research, p. 331 - 335
  • [18] Huebner E.s. (2004), Research on assessment oflife satisfaction of children and adolescents.,Social Indicators Research. Vol. 66. p. 3 - 33
  • [19] Huebner E.s. (1994), Preliminary development and validation ofa multidimensional life satisfaction scale for children.,Psychological Assessment. Vol. 6. p. 149 - 158. DOI: 10.1037/1040-3590.6.2.149.
  • [20] Gonzalez-Carrasco M.. Casas F., Vinas F., Malo S-, Gras M.E., Bedin L. (2017), What leads subjective well-being to change throughout adolescence?.,An Exploration of Potential Factors, Child Ind Res. Vol. 10. p. 33 - 56. DOI: 10.1007/ S12187-015-9359-6.
  • [21] Freudenberg N., Ruglis J. (2007), Reframing school d-ropout as a public health issue. Prev Chronic Dis. 4 (4).,http://www.cdc.gov/pcd/issues/2007/ oct/07 0063.htm.
  • [22] Florin A. (2011), Qualitẻ de vie et bien-être des enfants à Tẻcole?.,Journal des Professionnels de la Petite Enfance. Vol. 72. p. 54 - 55.
  • [23] Fleming J.s., Courtney B.E. (1984), The dimensionality ofself-esteem: II. Hierarchical facet model for revised measurement scales.,Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 46 (2). p. 404 - 421. DOI: 10.1037/0022-3514.46.2.404.
  • [24] Epstein J., J.M. McPartland (1976), The concept and measurement of the quality ofschool life.,American Educational Research Journal. Vol. 13. p. 15 - 30
  • [25] Diener E., Suh E.M., Lucas R.E., Smith H.L. (1999), Subjective well-being: Three decades ofprogress.,Psychological Bulletin. Vol. 125. p. 276 - 302
  • [26] Diener E. (1984), Subjective well-being.,Psychological Bulletin. Vol. 95. p. 542 - 575.
  • [27] Cohen J., McCabe E., Michelli N., Pickeral T. (2009), School climate: Research, policy, practice, and teacher education.,Teachers College Record. Vol. Ill (1). p. 180-213
  • [28] Cock D., Halvari H. (1999), Relations among achievement motives, autonomy, performance in mathematics, and satisfaction of pupils in elementary school.,Psychological Reports. Vol. 84. p. 983 - 997
  • [29] Cock D., Halvari H. (1999), Relations among achievement motives, autonomy, performance in mathematics, and satisfaction of pupils in elementary school.,Psychological Reports. Vol. 84. p. 983 - 997.
  • [30] Cheung H.Y., Chan A.W.H. (2011), The relationship of competitiveness motive ofpeople's happiness through education.,International Journal of Intercultural. Vol. 35. p. 179 - 185.
  • [31] Chen S.Y., Lu L. (2009), Academic correlates ofTaiwanese senior high school students' happiness.,Adolescence. Vol. 44 (176). p. 979 - 992
  • [32] Cerf, Gantwerk, Martz, Vermeire (2012), New Jersey school climate survey: Survey administration guide, State of NewJersey.,Department of Education.
  • [33] Catalano R.F., Haggerty K.P., Oesterie s., Fleming C.B., Hawkins J.D. (2004), The importance of bonding to schools for healthy development: Findings f-rom the social development research group.,The Journal of School Health. Vol. 74. p. 252 - 262. DOI: 10.111 l/j.l746-1561.2004.tb0828Lx
  • [34] Hubner, Stanton (1976), Model. Journal of Personality and Social Psychology.,Vol. 70. p. 599-613.
  • [35] Byrne B.M., R.J. Shavelson (1996), On the structure of social self-conceptfor pre-, early, and late adolescents: A test ofShavelson.,
  • [36] Baker J.A. (1999), Teacher-Student interaction in urban at-risk classrooms: Differential behavior, relationship quality, and student satisfaction with school.,Elementary School Journal. Vol. 100. p. 57 - 70.
  • [37] Baker J.A. (1998), The social context ofschool satisfaction among urban, lowincome, African-American students.,School Psychology Quarterly. Vol. 13. p. 25 - 44.
  • [38] Ardi p., Kwartarini Wahyu Y. (2012), What make teenagers happy? An exploratory study using indigenous psychology approach.,International Journal of Research Studies in Psychology. Vol. 1 (2). p. 53-61.
  • [39] Ainley J. (1991), High schoolfactors that influence students to remain in school.,Journal of Educational Research. Vol. 85. p. 69 - 80.
  • [40] Trần Thu Hương, Ngô Thanh Huệ (2018), Nghiên cứu sự hạnh phúc ở trường học của học sinh Việt Nam: Tiếp cận đánh giá đa chiều.,Tạp chí Tâm lý học xã hội. So 3. Tr. 15 - 35. ISSN: 0866-8019
  • [41] (2013), Quyết định sổ 3982/QĐ-BGDĐT ngày 17/9/2013 phê duyệt để án “Xây dựng phương pháp đo lường sự hài lòng của người dân đoi với dịch vụ giáo dục công ”,