Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,482,162
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Nguyễn Hồng Huân, Đỗ Tất Thiên(1)

Lí luận về khả năng phục hồi trong học tập

A literature review of academic resilience

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm TP Hồ Chí Minh

2022

8

1211-1222

1859-3100

Khả năng phục hồi (KNPH) trong học tập của một cá nhân là khả năng vượt qua được những nghịch cảnh gây cản trở việc học của cá nhân đó và đạt được những kết quả học tập tốt hơn mong đợi. Bài viết tổng hợp ba cách tiếp cận khi nghiên cứu KNPH trong học tập trên thế giới: (1) tiếp cận dựa trên kết quả; (2) tiếp cận dựa trên hiện tượng tương đối ổn định; và (3) tiếp cận dựa trên quá trình có bối cảnh cụ thể. Bên cạnh đó, dựa trên cách tiếp cận tối ưu nhất, cách tiếp cận dựa trên quá trình có bối cảnh cụ thể, bài viết cũng xác lập khái niệm KNPH trong học tập là “quá trình cá nhân thích ứng với các yếu tố hoặc sự kiện mà cá nhân đánh giá là tác nhân gây căng thẳng có khả năng cản trở và làm giảm chất lượng hoạt động học của mình, bằng cách thay đổi nhận thức, cảm xúc – thái độ, và hành vi theo hướng tích cực nhằm tăng cường các nguồn lực cá nhân và bảo vệ cá nhân trước những ảnh hưởng tiêu cực có thể có đến từ tác nhân gây căng thẳng đó”. Bài viết cũng nêu rõ ba biểu hiện của KNPH trong học tập là: (1) nhận thức tích cực; (2) cảm xúc – thái độ tích cực; và (3) hành động ý chí.

A person's academic resilience refers to their ability to overcome adversities that threaten their learning and academic achievements beyond expectations. The article synthesized three approaches when researching academic resilience in the world, which were: (1) the outcome-based approach, (2) the relatively consistent phenomenon-based approach, and (3) the process-based approach with a specific context. Furthermore, based on the most effective approach – the process-based approach with a specific context, a definition for academic resilience was proposed as "a process where an individual faces a factor or an event perceived as a threat towards the individual's learning quality, the person will change their cognition, their emotions, and attitude, and their behaviors in a positive way to promote their assets and protect them from the potential negative affect from the perceived stressor." Therefore, three indicators for academic resilience were outlined, which were: (1) positive cognition, (2) positive emotions and attitude, and (3) volitional behaviors.

TTKHCNQG, CTv 138

  • [1] Wills, G., & Hofmeyr, H. (2019), Academic resilience in challenging contexts: Evidence f-rom township and rural primary schools in South Africa,International Journal of Educational Research, 98, 192-205
  • [2] Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008), The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back,International journal of behavioral medicine, 15(3), 194-200.
  • [3] Ric-hardson, G. E. (2002), The metatheory of resilience and resiliency,Journal of clinical psychology, 58(3), 307-321.
  • [4] McCubbin, L. (2001), Challenges to the Definition of Resilience.,Paper presented at the Annual Meeting of the American Psychology Association. San Francisco, CA.
  • [5] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009), Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs,Oxford Review of Education, 35(3), 353-370
  • [6] Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006), Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach,Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
  • [7] Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000), The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work.,Child development, 71(3), 543-562
  • [8] Huynh, V. S., Le, T. H., Tran, T. T. M., & Nguyen, T. U. T. (2016), Giao trinh Tam li hoc dai cuong [Introduction to Psychology syllabus].,
  • [9] Hoge, E. A., Austin, E. D., & Pollack, M. H. (2007), Resilience: research evidence and conceptual considerations for posttraumatic stress disorder.,Depression and anxiety, 24(2), 139-152.
  • [10] Hernandez, L. P. (1993), The role of protective factors in the school resilience of Mexican American high school students [unpublished doctoral dissertation].,Stanford University
  • [11] Garmezy, N. (1991), Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty.,American behavioral scientist, 34(4), 416-430.
  • [12] Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013), Psychological resilience: A Review and Critique of Definitions, Concepts, and Theory,European psychologist, 18(1), 12-23.
  • [13] Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997), Academic success among students at risk for school failure.,Journal of applied psychology, 82(2), 221.
  • [14] Fang, G., Chan, P. W. K., & Kalogeropoulos, P. (2020), Social Support and Academic Achievement of Chinese Low-Income Children: A Mediation Effect of Academic Resilience,International Journal of Psychological Research, 13(1), 19-28.
  • [15] Do, T. T. (2018), Thich ung voi bien doi khi hau cua nong dan khu vuc mien Trung [Adaptation to climate change of farmers in the central region of Vietnam].,Psychology Doctoral Dissertation. Vietnam Academy of Social Sciences
  • [16] Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003), Development of a new resilience scale: The Connor‐ Davidson resilience scale (CD‐RISC).,Depression and anxiety, 18(2), 76-82
  • [17] Cassidy, S. (2016), The Academic Resilience Scale (ARS-30): a new multidimensional construct measure,Frontiers in psychology, 7, 1787
  • [18] Cassidy, S. (2015), Resilience building in students: the role of academic self-efficacy,Frontiers in psychology, 6, 1781.
  • [19] Borman, G. D., & Overman, L. T (2004), Academic resilience in mathematics among poor and minority students.,The Elementary School Journal, 104(3), 177-195
  • [20] Alva, S. A. (1991), Academic invulnerability among Mexican-American students: The importance of protective resources and appraisals.,Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 13(1), 18-34.
  • [21] Agaibi, C. E., & Wilson, J. P. (2005), Trauma, PTSD, and resilience: A review of the literature,Trauma, Violence, & Abuse, 6(3), 195-216