Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  28,136,358
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Trần Thu Hương(1), Trần Thu Hương(1), Lê Ngọc Lan, Nguyễn Thị Minh

Hành vi làm cha mẹ như yếu tố dự báo cho hành vi lệch chuẩn học đường ở thanh thiếu niên

Parenting behavior as predictor for school deviant behavior in adolescents

Tâm lý học

2022

01

20 - 36

1859-0098

Thanh thiếu niên là một giai đoạn lứa tuổi có nhiều biến đổi nhanh chóng cả về thể chất lẫn tinh thần. Điều này khiến cho thanh thiếu niên dễ hình thành các hành vi nguy cơ lệch ra khỏi chuẩn mực hành vi thông thường, nhất là những chuân mực tại nhà trường. Hành vi giáo dục của bố mẹ, hay nói rộng ra là sự giáo dục của gia đình, được nhiều tác giả xem xét như một chỉ bảo quan trọng về những hành vi lệch chuân và chống đối xã hội. Nghiên cứu được thực hiện theo phương pháp lấy mẫu thuận tiện trên 705 thanh thiếu niên và được đo lường dựa trên hai thang đo: Thang đo Hành vi làm cha mẹ (Barber và cộng sự, 2005) và Bảng kiểm Hành vi lệch chuẩn do thanh thiếu niên tự báo cáo (Elliot, Huizinga và Agenton, 1985; Junger-Tas, Terlouw và Klein, 1994; Ni-He và Marshall, 2012). Các thang đo và tiểu thang đo hành vi làm cha mẹ, hành vi lệch chuẩn ở thanh thiếu niên đều có tương quan có ý nghĩa. Các khía cạnh hành vi làm cha mẹ có vai trò dự bảo cho những biến đổi của các hành vi lệch chuẩn ở thanh thiếu niên. Vai trò này càng được khẳng định khi có sự kết hợp của một số biến độc lập như đặc điểm giới tính, môi trường trường học, tình trạng hôn nhân của bố mẹ, kết quả học tập và thứ tự con trong nhà. Hành vi hỗ trợ tự chủ cao và sự kiểm soát tâm lý lỏng lẻo của bố mẹ, đặc biệt là các biểu hiện hành vi từ mẹ, dự báo sự giảm đi các hành vi lệch chuân ở thanh thiếu niên. Các giải pháp làm giảm thiểu hành vi lệch chuẩn học đường cần quan tâm đến những biến số này.

Adolescence is a period of rapid change both physically and mentally. This makes it easy for teenagers to form risky behaviors that deviate f-rom normal behavioral standards, especially those at school. Parents' educational behavior, or more broadly family upbringing, is considered by many authors as an important indicator of deviant and antisocial behaviour. The study was carried out by convenience sampling method on 705 adolescents and was measured based on two scales: the Parental Behavior Scale (Barber et al., 2005) and the Standard Deviation Behavior Checklist by self-reported adolescents (Elliot, Huizinga and Agenton, 1985; Junger-Tas, Terlouw and Klein, 1994; Ni-He and Marshall, 2012). The scales and sub-scales of parental behavior, standard deviation behavior in adolescents are all significantly correlated. Aspects of parenting behavior play a role in predicting changes in deviant behaviors in adolescents. This role is further confirmed when there is a combination of a number of independent variables such as gender c-haracteristics, school environment, parents' marital status, academic performance and order of children in the family. Highly autonomous supportive behavior and lax parental control, especially behavioral manifestations f-rom the mother, predict a decrease in deviant behaviors in adolescents. Solutions to reduce school deviant behavior need to take these variables into account.

 


 

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Vuchinich s., Bank L., Patterson G.R. (1992), Parenting, peers, and the stability of antisocial behavior in preadolescent boys.,Developmental Psychology. Vol. 28 (3). p. 510 - 521. DOI: 10.1037/0012-1649.28.3.510.
  • [2] Vieno A., Gini G., Santinello M., Lenzi M. , Nation M. (2011), Violent behavior and unfairness in school: Multilevel analysis ofItalian schools.,Journal of Community Psychology. Vol. 39. No. 5. p. 534 - 550
  • [3] Snyder H.N., Sickmund M. (1995), Juvenile offenders and victims: A national report.,Washington. DC. Office ofJuvenile Justice and Delinquency Prevention.
  • [4] Schuldermann s., Schuldermann E. (1988), Questionnairefor children andyouth (CRPBI-30). Unpublished manuscript.,University ofManitoba. Winnipeg, Canada.
  • [5] Schaefer E.s. (1965), Children’s reports ofparental behavior: An inventory.,Child Development. Vol. 36. p. 413 - 424.
  • [6] Sanches c., Gouveia-Pereira M, Maroco J., Gomes H., Roncon F. (2016), Deviant behavior variety scale: Development and validation with a sample of Portuguese adolescents.,Psicologia: Reflexao e Critica. 29 : 31. Springer Open. DOI: 10.1186/S41155-016-0035-7.
  • [7] Orsati F.T.,Causton-Theoharis J. (2013), Challenging control: Inclusive teachers’ and teaching assistants’ discourse on students with challenging behaviour.,International Journal ofInclusive Education. Vol. 17. No. 5. p. 507 - 525
  • [8] Ni-He, Marshall I.H. (2012), A multi-city assessment ofjuvenile delinquency in the U.S.: A continuation and expansion ofthe international self-report delinquency study (ISRD).,2006IJCX0045/ISRD-2 US Final Technical Report. This document is a research report submitted to the U.S. Department ofJustice
  • [9] Laird R.D., Frazer A.L. (2019), Psychological reactance and negative emotional reactions in the link between psychological control and adolescent adjustment.,Social Development. Vol. 29 (1). p. 159 - 177. Wiley. DOI: 10.1111/sode. 12407.
  • [10] Kim K., Rohner R.p. (2002), Parental warmth, control, and involvement in schooling: Predicting academic achievement among Korean American adolescents.,Journal ofCross-Cultural Psychology. Vol. 33 (2). p. 127 - 140. DOI: 10.1177/00220 22102033002001.
  • [11] Junger-Tas J., Terlouw G.J., Klein M.w. (1994), Delinquent behavior among young people in the western world. First results of the international self-report delinquency study.,Amsterdam: Kugler publications.
  • [12] Jacobvitz D.B, Bush N.F. (1996), Reconstructions offamily relationships: Parent-child alliances, personal distress, and self-esteem. Special issue: Family relationships and the self.,Developmental Psychology. Vol. 32. No. 4. p. 732 - 743.
  • [13] Idris o. (2016), Causes ofdeviant behavior among in-school adolescents in Lagos. Unpublished M. Ed Project Submitted to the Department of Educational Foundation.,Lagos State University.
  • [14] Hall G.s. (1904), Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion and education.,Vol. 1. D Appleton & Company. DOI: 10.1037/10616-000
  • [15] Gonzalez R., Mandracchia J.T., Nicholson B., Dahlen E. (2014), Exploring parenting as a predictor of criminogenic thinking in college students.,International Journal Offender Therapy and Comparative Criminology. Vol. 58 (9). USA: Sage Publications, p. 1.081 - 1.100. DOI: 10.1177/0306624X113487523
  • [16] Farrington D.p., Coid J.w. (eds.) (2003), Early prevention ofadult antisocial behaviour.,USA: Cambridge University Press
  • [17] Farrington D. (1989), Later adult life outcomes ofoffenders and nonoffenders. In M. Brambring, F. Losel, H. Skowronek (ed.).,Children at risk: Assessment, longitudinal research, and intervention, p. 220 - 244. New York: Wal-ter de Gruyter.
  • [18] Elliott D.S., Huizinga D., Ageton s.s. (1985), Explaining delinquency and drug use.,USA: Sage Publications.
  • [19] Brook J.S., Wh M., Balka E.B.,d Cohen p. (1997), Drug use and delinquency: Shared and unshared riskfactors in African American and Puerto Rican adolescents.,The Journal of Genetic Psychology. Vol. 158. p. 25 - 39.
  • [20] Bom M. (2003), Psychologie de la délinquance.,Ed. De Boeck
  • [21] Bolu-Steve F.N., Esere M.o. (2017), Strategies for managing deviant behavior among in-school adolescents as expressed by secondary school counsellors in Kwara State, Nigeria.,Inkanyiso Journal of Humanities and Social Sciences. Vol. 9. No. l.p. 87-98.
  • [22] Barrera M., Li S.A. (1996), The relation offamily support to adolescent’s psychological distress and behavior problem. In G.R. Pierce, B.R Sarason and LG. Sarason (eds).,Handbook ofsocial support and the family. New York: Plenum Press
  • [23] Barber B.K., Stolz H.E., Olsen J.A., Collins W.A., Burchinal M. (2005), Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time.,Culture. s4. Ed. Wiley, pp. i+v+vii+1-147
  • [24] Barber B.K., Harmon E.L. (2002), Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents. In B.K. Barber (ed.).,Intrusive parenting: How psychological control affects children and adolescents, p. 15 - 52. American Psychological Association. DOI: 10.1037/10422-002.
  • [25] Barber B.K. (1996), Parentalpsychological control: Revisiting a neglected construct.,Child Development. Vol. 67 (6). p. 3.296 - 3.319.
  • [26] Anderson L.s. (2008), Predictors ofparenting stress in a diverse sample ofparents of early adolescents in high-risk communities.,Nurs Res. Vol. 57 (5). p. 340 - 350. DOI: 10.1097/01 .NNR.0000313502.92227.87
  • [27] Nguyễn Thị Như Trang (2014), Vai trò kiểm soát của gia đình đối với hành vi lệch chuẩn của vị thành niên.,Kỷ yếu Hội thảo: Người chưa thành niên vi phạm pháp luật: Thực trạng và giải pháp.
  • [28] Lê Thanh Hà (2019), Mối quan hệ giữa cha mẹ - con và hành vỉ bắt nạt của học sinh trung học cơ sở.,Tạp chí Tâm lý học xã hội. số 3. Tr. 94 - 105.
  • [29] Lưu Song Hà (2005), Hành vi lệch chuẩn của học sinh trung học cơ sở và mối tương quan giữa nó với kiểu quan hệ cha mẹ - con cái.,Luận án Tiến sỹ Tâm lý học. Viện Tâm lý học. Hà Nội
  • [30] Trương Thị Khánh Hà (2013), Giáo trình Tâm lý học phát triển.,