Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,403,554
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Thái Hoài Minh(1), Đinh Thị Xuân Thảo

Thiết kế hoạt động dạy học có sử dụng thí nghiệm lượng nhỏ trong môn hoá học ở trường phổ thông

Design learning activities using microscale experiment in teaching Chemistry at High schools

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4E

171-181

2354-1075

Trên thế giới, sử dụng thí nghiệm lượng nhỏ trong dạy học Hoá học đã được quan tâm và nghiên cứu ở nhiều quốc gia. Thí nghiệm hóa học lượng nhỏ (TNHHLN) có nhiều ưu điểm như sử dụng dụng cụ có kích thước nhỏ gọn, di chuyển linh hoạt, tiết kiệm hoá chất và đặc biệt là giảm đến mức tối thiểu lượng chất thải là hoá chất ra môi trường.... Việc sử dụng TTHHLN mang lại nhiều lợi ích như góp phần phát triển năng lực (NL) hoá học, thực hiện định hướng hoá học xanh và nâng cao hứng thú học tập cho học sinh (HS), đồng thời tiết kiệm chi phí và thời gian tiến hành thí nghiệm. Bài báo trình bày về cơ sở lí luận, thực tiễn, các nguyên tắc, quy trình và định hướng thiết kế các hoạt động dạy học có sử dụng thí nghiệm lượng nhỏ theo định hướng phát triển phẩm chất, NL của HS trong Chương trình Giáo dục phổ thông môn Hoá học 2018.

Using microscale experiments in teaching Chemistry has been interested and studied worldwide. Microscale experiments bring many benefits such as using compact size equipment, flexible movement, saving chemicals, significantly reducing waste of chemicals into the environment, etc. Besides, using microscale chemistry experiments brings many benefits, such as developing students' chemistry competence, integrating green chemistry education, and enhancing students' learning interests while saving costs and time. This paper presents the theoretical and practice basis, fundamental principles, procedure, and ideas to develop competency-based teaching activities using microscale chemistry experiments in the chemistry classroom followed the General Education Program 2018

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] F. M. Mafumiko, (2008), The Potential of Micro-scale Chemistry Experimentation in enhancing teaching and learning of secondary chemistry: Experiences f-rom Tanzanian Classrooms. Cooperation.,NUE Journal of International Educational Cooperation, 3, pp. 63-79.
  • [2] J. D. Bradley, (2001), UNESCO/IUPAC¬CTC Global Program in Microchemistry.,Pure and Applied Chemistry, 73(7), p. 1215-1219.
  • [3] M. M. Singh, C. B. McGowan, Z. Szafran, and R. M. Pike, (2000), A Comparative Study of Microscale and Standard Burets.,Journal of Chemical Education, 77(5), p. 625.
  • [4] M. M. Singh, Szafran, Z., & Pike, R. M., (1999), Microscale Chemistry and Green Chemistry: Complementary Pedagogies.,Journal of Chemical Education, 76(12), p. 1684.
  • [5] I. Vermaak, (1997), Evaluation of cost-effective microscale equipment for a hands-on approach to chemistry practical work in secondary schools.,University of the Witwatersrand, Johannesburg.
  • [6] P. McGuire, J. Ealy, và M. Pickering, (1991), Microscale laboratory at the high school level: Time efficiency and student response.,Journal of Chemical Education, 68(10), p. 869.
  • [7] B. Bell và J. Bradley, (2012), Microchemistry in Africa A Reassessment.,African Journal of Chemical Education, 2(1), p. 10-22.
  • [8] M. M. F. Choi, (2002), Microscale Chemistry in a Plastic Petri Dish: Preparation and Chemical Properties of Chlorine Gas.,Journal of Chemical Education, 79(8), p. 992.
  • [9] M. Abdullah, H. Mohamed, and Z. Ismail, (2008), Development of microscale chemistry experimentation for secondary school students in Malaysia (Form Five).,Journal of Chemical Education, 10(2), pp. 1-8.
  • [10] S. Bhanumati, (1997), Innovative tools in small-scale chemistry.,International News of Chemical Education, 45, p. 11-15.
  • [11] M. M. Singh, R. M. Pike, and Z. Szafran, (2018), The Philosophy of Green Chemistry as Applied to the Microscale Inorganic Chemistry Laboratory.,Educación Química, 11(1), p. 172.
  • [12] M. Abdullah, N. Mohamed, và Z. H. Ismail, (2007), The effect of microscale chemistry experimentation on students’ attitude and motivation towards chemistry practical work.,Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 30(2), p. 44.
  • [13] (1998), Microscale Chemistry: Experiments in Miniature (J. Skinner, Ed.).,United Kingdom: Royal Society of Chemistry.
  • [14] G. Rayner-Canham, (1994), Microscale methods in general chemistry.,Education in Chemistry, 11, p. 68–70.
  • [15] (2006), A science education succes: UNESCO’s Global Microscience Programme.,UNESCO.
  • [16] (2006), Advanced teaching packages microelectrochemistry experiments. Johannesburg, South Africa.,
  • [17] (2018), Microscience.,
  • [18] G. Tesfamariam, A. Lykknes, và L. Kvittingen, (2014), Small-scale chemistry for a handson approach to chemistry practical work in secondary schools: Experiences f-rom Ethiopia.,African Journal of Chemical Education, 4, p. 48–94.
  • [19] (2006), Radmaste microscience junior secondary (GET).,RADMASTE Centre, University of the Witwatersrand, Johannesburg, South Africa.
  • [20] (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Hóa học.,Ban hành kèm theo thông tư 32/2018/TT-BGDDT Hà Nội.