Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,834,027
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Phan Thị Mai Hương, Đỗ Thị Lệ Hằng(1)

Sự hài lòng về công việc của người lao động

Job satisfaction of the employees

Tâm lý học

2018

10

30-47

1859-0098

Sự hài lòng về công việc từ góc độ đo lường và vai trò của sự hài lòng về từng khía cạnh của công việc đối với sự hài lòng về công việc trong tổng thể. Mẫu nghiên cứu gồm 304 người lao động từ 8 tổ chức khác nhau, có tuổi trung bình là 33,9 trong đó có 27,7% là nam. Sử dụng bảng hỏi 6 câu để khảo sát sự hài lòng tổng thể về công việc và về 5 khía cạnh liên quan, trên thang 11 bậc, kết quả cho thấy đo lường hài lòng tổng thể về công việc và hài lòng về các khía cạnh của công việc có sự chênh lệch nhất định, nhưng đồng hướng phản ánh rằng người lao động khá hài lòng về công việc. Phân tích hồi quy chỉ ra rằng sự hài lòng về môi trường cơ quan và về đồng nghiệp là hai yếu tố có vai trò quan trọng hơn đối với sự hài lòng công việc ở tất cả các loại hình công việc. Ý nghĩa đo lường và ứng dụng thực tiễn của kết quả nghiên cứu đã được bàn luận.

Job satisfaction from a measurement perspective and the role of satisfaction in each aspect of the job with job satisfaction in the overall. The sample included 304 workers from 8 different organizations, with an average age of 33.9, of which 27.7% were male. Use a 6-question questionnaire to survey the overall satisfaction of the job and about the 5 related aspects, on the 11-step scale, the results show that measuring overall satisfaction of work and satisfaction of aspects of the job there is a certain difference, but the direction reflects that the workers are quite satisfied with the job. Regression analysis showed that satisfaction with the institutional environment and on colleagues is two factors that play a more important role in job satisfaction in all types of jobs. The significance of measurement and practical application of research results has been discussed.

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Weiss H. (2002), Deconstructing job satisfaction: separating evaluations, beliefs and affective experiences.,Human Resource Management Review. 12. 173 - 194.
  • [2] Nguyễn Hữu Thụ (2017), Sự thỏa mãn công việc cùa người lao động ở một số doanh nghiệp của Hà Nội.,Kỷ yếu Hội thảo khoa học quốc tế “Hạnh phúc con người và phát triển bền vững”. Quyển 3. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội. 124 - 133.
  • [3] Sousa-Poza; Alfonso; Sousa-Poza; Andres A. (2007), The effect of job satisfaction on labor turnover by gender: An analysis for Switzerland.,The Journal of Socio-Economics. Vol. 36. Issue 6. 895 - 913. https://doi.Org/10.1016/j.socec.2007.01.022.
  • [4] Smith P.C.; Kendall L.M.; Hulin C.L. (1969), The measurement of satisfaction in work and retirement.,Chicago: Rand Me Nally.
  • [5] Singh M.P.; Sinha J. (2013), Job Satisfaction in Organizational Executives.,International Journal of Scientific and Research Publications. Vol. 3. Issue 4. ISSN: 2250-3153. https://www.ijsrp.org,
  • [6] Shin D.C.; Johnson D.M. (1978), Avowed happiness as an overall assessment of the quality of life.,Social Indicator Reseach 5. 475 - 492.
  • [7] Mueller C.W.; Kim S.W.; K.A. Hegtvedt; J. Clay-Wamer (2008), The contented female worker: Still a paradox?,Justice: Advances in group processes. Vol. 25. P. 117 - 150. Bingley. UK: Emerald Group Publishing Limited.
  • [8] (2018), Adams' Equiry Theory,Mindtools.com; https://www.mindtools.eom/pages/article//newLDR_96.htm.
  • [9] Locke E.A; Dunette M.D. (1976), The nature and causes of job satisfaction.,Handbook of Industrial and Organisation Psychology. Chicago: RanMc Nally.
  • [10] Liao P.W. (2015), Exploring the Impacts of Labor Migration and Job Satisfaction on Organizational Commitment of Foreign Workers in Taiwan's Construction Industry: Employ Ability as a Moderator.,American Journal of Industrial and Busmess Management. 5. 148- 153. http://dx.doi.org/10.4236/ajibm.2015.53016.
  • [11] Khan A.H.; Nawaz M.M.; Aleem M.; Hamed W. (2012), Impact of job satisfaction on employee performance: An empirical study of autonomous Medical Institutions of Pakistan.,African Journal of Business Management. Vol. 6 (7). p. 2.697 - 2.705. Doi: 10.5897/AJBM11.2222.
  • [12] Herzberg F. (1987), One more time: How do you motivate employees?,Harvard Business Review. Reprint number: 87507. https://pdfs.semanticscholar.Org//ca2a/a2ae-02ac5b738b55b12b7324fac59571b1c1.pdf.
  • [13] Lê Văn Hảo; Bùi Thái Nguyên (2018), Sự hài lòng về công việc ở nhân viên y tế (Trường hợp hai bệnh viện đa khoa Đắk Lắk).,Tạp chí Tâm lý học. S 1. Tr. 3 - 13.
  • [14] Goetz K.; Campbell S.M.; Broge B.; Dorfer C.E.; Brodowski M.; Szecsenyi J. (2012), The impact of intrinsic and extrinsic factors on the job satisfaction of dentists.,Community Dentistry and Oral Epidemiology. John Wiley & Sons A/S.
  • [15] Judge T.A.; Thoresen C.J.; Bono J.E.; Patton G.K. (2001), The job satisfaction - job performance relationship: A qualitative and quantitative review.,Psychological Bulletin. 127 (3). 376 - 407.
  • [16] (2018), Job C-haracteristics Model.,Expert program management.com; https://expertprogrammanagement.com/2017/09/job-diaracteristics-model.
  • [17] Bakotic D. (2016), Relationship between job satisfaction and organizational performance.,Journal Economic Research - Ekonomska Istrazivanja. 29(1). 118- 130.