Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,834,027
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Tâm lý học chuyên ngành

Đồ Thị Lệ Hằng, Chu Thị Lệ, Đỗ Thị Lệ Hằng(1)

Tác nhân gây căng thẳng cho người làm can thiệp với trẻ rối loạn phát triển

Stressors of interventionists for children with developmental disorders

Tâm lý học

2022

03

34 - 49

1859-0098

Căng thẳng của người làm can thiệp với trẻ có nhu cầu giáo dục đã được chú ý nhiều trong các nghiên cứu trên thế giới. Tuy nhiên, nghiên cứu liên quan đến căng thẳng ở người làm can thiệp với trẻ có nhu cầu đặc biệt ở Việt Nam là tương đối hiếm. Nghiên cứu này nhằm phát hiện những tác nhân phổ biến gây căng thăng ở giáo viên làm can thiệp với trẻ có rối loạn phát triển. Phiếu khảo sát được gửi online tới các trung tâm làm can thiệp tại Hà Nội, Hải Phòng, Bắc Ninh, Ninh Bình, Thanh Hóa và Nghệ An. Tổng cộng có 190 người làm can thiệp tham gia trả lời. Thang đo The Pullis Inventory Teacher Stress (PITS) được sử dụng đế xác định các tác nhân gây căng thẳng ở người làm can thiệp, trong đó có 4 nhóm tác nhân gồm đặc điểm của trẻ rối loạn phát triển, khối lượng công việc phải đảm nhận, đặc điểm nghề và sự vận hành của trung tâm làm can thiệp. Nghiên cứu cũng cho thấy cần có những nghiên cứu sâu hơn về căng thẳng và kiệt sức của người làm can thiệp với trẻ có nhu cầu đặc biệt/trẻ rối loạn phát triển để có chiến lược đối phó và phòng ngừa hiệu quả.

The stress of interventionists for children with educational needs has been noticed by many researchers around the world. However, studies related to stress in interventionists with children with special needs in Vietnam are relatively rare. This study aims to identify common stressors in teachers who intervene with children with developmental disorders. Questionnaires were distributed online to intervention centers in Ha Noi, Hai Phong, Bac Ninh, Ninh Binh, Thanh Hoa, and Nghe An. A total of 190 interventionists responded. The Pullis Inventory Teacher Stress (PITS) scale was used to identify stressors of interventionists, in which there were four groups of factors including characteristics of children with developmental disorders, and workload assurance, occupational characteristics and operation of the intervention center. The study also suggests that further studies are needed on stress and burnout of interventionists with children with special needs/children with developmental disorders in order to have effective coping and prevention strategies.

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Williams M., Gersch I. (2004), Teaching in mainstream and special schools: are the stresses similar or different?,British Journal of Special Education. Vol. 31 (3). p. 157 - 162.
  • [2] Vlachou A., Barton L. (1994), Inclusive education: Teachers and the changing culture ofschooling. .,British Journal of Special Education. Vol. 21. p. 105 - 107
  • [3] Upton G. (1996), Emotional and behaviour difficulties. In G. Upton and V. Varma (eds.).,Stresses in Special Educational Needs teachers, p. 103 - 116. England: Arena.
  • [4] Schonfeld I.s. (2001), Stress in Ist-year women teachers: The context ofsocial support and coping,
  • [5] Olson J., Matuskey p.v (1982), Causes ofburnout in SLD teachers.,Journal of Learning Disabilities. Vol. 15 (2). p. 97 - 99
  • [6] Nelson J.R., Maculan A., Roberts M.L., Ohlund B. (2001), Sources of occupational stressfor teachers ofstudents with emotional and behavioral disorders.,Journal of Emotional and Behavioral Disorders. Vol. 9. p. 123 - 131.
  • [7] Male D.B., May D. (1997), Research section: Stress, burnout and workload in teachers ofchildren with special educational needs.,British Journal of Special Education. Vol 24(3). p. 133 - 140.
  • [8] Lecavalier L., Leone s., Wiltz J. (2006), The impact ofbehaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders.,Journal of Intellectual Disability Research. Vol. 50. p. 172 - 183
  • [9] Kokkinos C.M., Davazoglou A.M. (2009), Special education teachers under stress: Evidence f-rom a Greek national study.,Educational Psychology. Vol. 29 (4). p.407 -424
  • [10] Hui E.K.P., Chan D.w. (1996), Teacher stress and guidance work in Hong Kong secondary school teachers.,British Journal of Guidance and Counselling. Vol. 24. p. 199-211.
  • [11] Ghani M.Z., Ahmad A.c., Ibrahim s. (2014), Stress among special education teachers in Malaysia.,Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 114. p. 4 - 13
  • [12] Galloway D. (2018), Schools, pupils and special educational needs. Routledge,
  • [13] Forlin c. (2001), Inclusion: Identifying potential stressorsfor regular class teachers.,Educational Research. Vol. 43 (3). p. 235 - 245.
  • [14] Fore c., Martin c., Bender W.N. (2002), Teacher burnout in special education: The causes and the recommended solutions.,The High School Journal. Vol. 86 (1). p. 36 - 44
  • [15] Edward J. Cancio, Ross Larsen, Sarup Mathur, Mary Bailey Estes, Bev Johns, Mei Chang (2018), Special education teacher stress: Coping strategies.,Education and Treatment of Children Journal, p. 457 - 482.
  • [16] Doune M. (1999), Teacher attrition: a review ofliterature.,Teaching and Teacher Education. Vol. 15. p. 835 - 848.
  • [17] D'Arienzo R.v. (1982), Stress in teaching: A comparison ofperceived occupational stressfactors between special education and regular classroom teachers.,
  • [18] Chapman E., Stone J. (1996), Visual Impairment. In G. Upton and V. Varma (eds.).,Stress in Special Educational Needs Teachers, p. 57 - 72. England: Arena
  • [19] Boyle G.J., Borg M.G., Falzon J.M., Baglioni Jr.A.J. (1995), A structural model ofthe dimensions ofteacher stress.,British Journal of Educational Psychology. Vol. 65. p. 49-67.