Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  29,927,193
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Vận dụng học thuyết gắn bó trong việc chuẩn bị cho trẻ chuyển tiếp từ nhà đến trường mầm non

Application of attachment theory to preparation for children in transition from home to kindergarten

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4C

148-157

2354-1075

Thông qua việc nhấn mạnh tầm quan trọng của các mối quan hệ gắn bó của trẻ với người chăm sóc chính, học thuyết gắn bó đã chỉ ra những rối loạn hành vi của trẻ khi phải chia cách với người chăm sóc chính và chuyển sang một môi trường xa lạ. Dựa trên những phân tích, tổng hợp về mặt lí luận, bài báo hướng đến việc hỗ trợ các nhà giáo dục hiểu được các phản ứng của trẻ khi chuyển tiếp từ nhà đến trường mầm non. Trên cơ sở đó, một số vấn đề quan tâm khi chuẩn bị cho trẻ trong quá trình chuyển tiếp này dựa trên học thuyết gắn bó cũng được đề cập trong bài viết.

Attachment theory shows behavioral disorders in children when separate from primary caregivers and transition to an unfamiliar environment through emphasizing the important of attachment between children and primary caregivers. Based on theoretical analysis and synthesis, the article aims to assist educators in understanding the reactions of children in transition from home to kindergarten. Therefore, some concerning issues about preparing for children in this transition based on attachment are mentioned in this article.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] (), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK356196/?fbclid=IwAR3aioWHJ5zDIsMD4n63 Nbr9XcQCW59gSskdFYUlKFQEIEr7W-cd2sFAFI,
  • [2] (), ] http://www.tamlyhocthankinh.com/tam-benh-ly/cac-hoc-thuyet-tam-ly/hoc-thuyet-cuajohn-bowlby,
  • [3] Klette, T., & Killén, K. (2019), Painful transitions: a study of 1-year-old toddlers’ reactions to separation and reuni-on with their mothers after 1 month in childcare.,Early Child Development and Care, 189(12), 1970-1977
  • [4] Sroufe, L. A. (1988), Attachment in Development. Clinical implications of attachment, 18.,Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Hillsdale, New Jersey, 18-38.
  • [5] Robertson, J., & Robertson, J. (1971), Young children in brief separation: A fresh look.,The psychoanalytic study of the child, 26(1), 264-315.
  • [6] Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (2015), Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation.,Psychology Press.
  • [7] Schaffer, H. R., & Emerson, P. E. (1964), The development of social attachments in infancy.,Monographs of the society for research in child development, 1-77.
  • [8] Bowlby, R. (2007), Babies and toddlers in non-parental daycare can avoid stress and anxiety if they develop a lasting secondary attachment bond with one carer who is consistently accessible to them.,Attachment & Human Development, 9(4), 307-319.
  • [9] Phạm Hoài Thảo Ngân (2014), Học thuyết gắn bó của John Bowlby và những lưu ý trong việc chăm sóc trẻ.,Tạp chí Khoa học Đại học Sư pham Thành phố Hồ Chí Minh, số 57, tr 147 – 153.
  • [10] Cugmas, Z. (2010), The implications of attachment theory in kindergartens.,Uporaba teorije navezanosti v vrtcih podsistemi učiteljev v osnovni šoli: kaj se dogaja v drugem triletju? vrednotenje matematičnega znanja in, 15.
  • [11] Golding, K. S., Fain, J., Frost, A., Templeton, S. & Durrant, E. (2013), Observing children with attachment difficulties in preschool setings: A tool for indentifying and supporting emotional and social difficulties.,Jessica Kingsley Publishers, London, UK.
  • [12] Alexander, R., Feeney, J., Hohaus, L., & Noller, P. (2001), Attachment style and coping resources as predictors of coping strategies in the transition to parenthood.,Personal Relationships, 8(2), 137-152.
  • [13] Stojić, O., Divljan, S., & Avramov, N. (2010), Nursery school children adaptation in the context of attachment theory: Experiences of preschool institutions in the region of srem.,Primenjena Psihologija, 3(4), 357–376
  • [14] Bowlby, J. (1982), Attachment and loss: Retrospect and prospect.,American journal of Orthopsychiatry, 52(4), 664
  • [15] Bowlby, J. (1973), Attachment and loss: Volume ii: Separation, anxiety, and anger.In Attachment and loss: Volume ii: Separation, anxiety, and anger (pp. 1–429).,London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis
  • [16] Bowlby, J. (1969), Attachment and loss: Volume i: Attachment. In Attachment and loss: Volume i: Attachment (pp. 1–401).,London: The Hogarth Press and theInstitute of PsychoAnalysis.
  • [17] Ahnert, L., & Lamb, M. E. (2003), Shared care: Establishing a balance between home and child care settings.,Child Development, 74(4), 1044–1049
  • [18] Ahnert, L., Gunnar, M. R., Lamb, M. E., & Barthel, M. (2004), Transition to child care: Associations with infant–mother attachment, infant negative emotion, and cortisol elevations.,Child development, 75(3), 639-650.