Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,019,861
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Đinh Nguyễn Trang Thu(1), Đồng Thị Nguyệt Minh, Lương Thị Hồng Nga, Nguyễn Quỳnh Mai và Nguyễn Thị Tuyết

Tích hợp chương trình giáo dục mầm non với trị liệu nhóm trong can thiệp giáo dục trẻ rối loạn phát triển

Intergrating early childhood education program activities group therapy in educational interventions for children with development disorders

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

4AB

430-440

2354-1075

Trẻ rối loạn phát triển (RLPT) là nhóm trẻ t ường có nhữn  khó khăn đặc trưng  về ngôn ngữ, giao tiếp và nhận thức, ảnh  hưởng không nhỏ đến việc tham gia học tập và hòa nhập của các em. Những rối loạn này bao gồm rối loạn giao tiếp, khuyết tật trí tuệ, rối loạn học tập đặc thù, rối loạn vận động, rối loạn phổ tự kỉ và rối loạn tăn  động giảm chú ý (ADHD). Hiện nay trên thế giới và tại Việt Nam, đã có nhiều nghiên cứu về các phương  pháp can thiệp trị liệu chuyên môn sâu cho trẻ RLPT nhằm mong muốn giúp trẻ RLPT có thể tiệm cận gần hơn và tham gia hoà nhập vào các chương  trình giáo dục phổ thông. Bài viết đề xuất một hướng tiếp cận như là phương  pháp trong  can thiệp giáo dục cho nhóm trẻ này là tích hợp chương  trình giáo dục mầm non với trị liệu nhóm. Bài viết trình bày các cơ sở nghiên cứu cơ sở lí luận cơ bản, từ đó đề xuất cách thức tích hợp giữa chương  trình giáo dục mầm non với trị liệu nhóm với các nội dung về quy tắc, nội dung các hoạt động trong chương  trình  GDMN có thể tích hợp và đề xuất những  lưu ý khi  tích  hợp chương  trình GDMN trong can thiệp trị liệu nhóm trẻ RLPT. 

Developmental Disorders (DD) encompasses a group of mental conditions originated in childhood that involve severe impairments in various aspects (physical, learning, language or behavioral). These disorders include communication disorders, intellectual disabilities, specific learning disorders, movement disorders, autism spectrum disorders, and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). The consequences of DD cause disabilities that can last a lifetime, affecting a child's ability to learn and participate in community integration. Currently, there are many studies in the world and in Vietnam on specialized therapeutic interventions for children with DD. The article proposes an approach as a method in educational intervention for this group of children with DD, which is to integrate the preschool education program with activities group therapy. The article presents the basic theoretical research bases, thereby proposing ways to integrate the preschool education program with group therapy with the content of rules and activities in the program. The Early Childhood Education program can integrate and propose notes when integrating the Early Childhood Education program in therapeutic interventions for children with DD. 

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Helen McConachie, Eleanor McLaughlin, Victoria Grahame, Helen Taylor , Emma Honey, Laura Tavernor , Jacqui Rodgers, Mark Freeston, Cahley Hemm, Nick Steen, Ann Le Couteur, (2014), Group therapy for anxiety in children with autism spectrum disorder,,Affiliations expand, PMID: 24101715
  • [2] Kathleen Marie Epp, (2008), Outcome-Based Evaluation of a Social Skills Program Using Art Therapy and Group Therapy for Children on the Autism Spectrum,,Children & Schools, Volume 30, Issue 1, January 2008, Pages 27–36
  • [3] Stephen Brian Sulkes, (2020), Intellectual disabilities,University of Rochester School of Medicine and Dentistry
  • [4] Dorothy Bishop and Michael Rutter, (2008), Child & Adolescent Psychiatry (5th, 08),,WileyBlackwel, Hardcover.
  • [5] (2013), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - DSM 5.,
  • [6] Raquel Vidal, PhD., Jordi Castells, MSc.,Vanesa Ric-harte, MD, Gloria Palomar, MD, Marta García, MD, Rosa Nicolau, MSc, Luisa Lazaro, MD, PhD, Miguel Casas, MD, PhD, Josep Antoni Ramos-Quiroga, MD, PhD, (2014), Group Therapy for Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial .D,
  • [7] Michele L. Alaniz, Sheila S. Rosenberg, Nicole R. Beard & Emily R. Rosario, (2017), The Effectiveness of Aquatic Group Therapy for Improving Water Safety and Social Interactions in Children with Autism Spectrum Disorder: A Pilot Program,,
  • [8] Helen McConachie, Eleanor McLaughlin, Victoria Grahame, (2013), Group therapy for anxiety in children with autism spectrum disorder,,
  • [9] Jan S. Handleman and Sandra L. Harris, (2000), Preschool Education Programs for Children With Autism 2nd Edition,,
  • [10] Coleen A. Boyle, Ph.D. Marshalyn Yeargin-Allsopp, M.D., Nancy S. Doernberg Patricia Holmgreen, M.S. Catherine C. Murphy, M.P.H, Diana E. Schendel, Ph.D, (1991,), Prevalence of Se-lected Developmental Disabilities in Children 3-10 Years of Age: the Metropolitan Atlanta Developmental Disabilities Surveillance Program, Division of Birth Defects and Developmental Disabilities,,National Center for Environmental Health