Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,873,111
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Xã hội học nói chung

Hồ Lê Phi Khanh, Trương Quang Hoàng, Đặng Thị Lan Anh, Võ Chí Tiến, Nguyễn Thị Ngọc Bé(1)

Quyền tham gia của trẻ em vào các hoạt động đầu tư công trình và dịch vụ công cộng tại Quảng Thái – Thừa Thiên Huế và Cà Dy - Quảng Nam

The status quo and measures to improve child’s participation in public construction and services investment

Tạp chí khoa học - Trường Đại học Huế

2021

130

109-121

1859-1388

Thúc đẩy sự tham gia của trẻ em trong các chương trình phát triển kinh tế - xã hội nói chung và các hoạt động đầu tư công trình, dịch vụ công cộng nói riêng nhằm tăng cường hiệu quả hoạt động của các chương trình đó, đồng thời thực hành tốt hơn quyền của trẻ em. Mục tiêu của nghiên cứu này là nhằm đánh giá thực trạng trẻ em tham gia vào các hoạt động đầu tư công trình và dịch vụ công cộng tại địa phương, từ đó xác định các giải pháp nhằm tăng cường sự tham gia đó. Thông qua việc sử dụng các công cụ để thu thập thông tin như phỏng vấn người am hiểu, thảo luận nhóm, phỏng vấn trẻ em, nghiên cứu đã chỉ ra rằng, cán bộ địa phương nhận thức tốt về sự tham gia của trẻ em đồng thời đã có những hoạt động nhằm thúc đẩy sự tham gia của trẻ em trong việc đầu tư công trình và dịch vụ công cộng. Tuy nhiên, sự tham gia của trẻ em trong các hoạt động trên còn hạn chế do nhiều nguyên nhân, trong đó cán bộ địa phương và bản thân trẻ em thiếu thông tin, thiếu kiến thức và thiếu kỹ năng về vấn đề này. Nghiên cứu cũng đưa ra các giải pháp cho chính quyền địa phương và trẻ em nhằm tăng cường thực hành quyền tham gia của trẻ em trong hoạt động đầu tư công trình và dịch vụ công cộng.

Children’s participation in socio-economic development programmes in general planning generally and public investment construction and service investment have been considered a measure to improve the effectiveness of those programmes and promote the practice of children rights improvement. This study examines the status quo of children’s participation in public construction and service investment, which can then provide measures to improve the practice of this child. The study applied a mixed-method approach using various tools for data collection such as key informant interviews, group discussions, and surveys. The result indicated that although the local officials have acquired specific knowledge and recognition on children’s participation, engagement in public construction and service investment. The practice of these children's rights in such activities is limited due to the lack of information, knowledge, and relevant skills in child participation. The study also provides recommendations and measures to improve children’s participation in public construction and service investment.

TTKHCNQG, CVv 469

  • [1] Lindlof, T.R. and B.C. Taylor (2017), Qualitative communication research methods,
  • [2] De Winter, M., C. Baerveldt, and J. Kooistra (1999), Enabling children: participation as a new perspective on child-health promotion,Child: care, health and development
  • [3] Haveman, R. and B. Wolfe (1994), Succeeding generations: On the effects of investments in children,Russell Sage Foundation
  • [4] Rolnick, A. and R. Grunewald (2003), Early childhood development: Economic development with a high public return,The Region
  • [5] Phương, Đ.T (), Vai trò của các tổ chức xã hội tham gia giám sát thực hiện quyền trẻ em - một vài kiến nghị.,
  • [6] Mai, T.T.A. (2013), Sự tham gia của trẻ em trong các hoạt động truyền thông về quyền trẻ em,
  • [7] Lê, P.Q (2004), Dịch vụ công và xã hội hoá dịch vụ công- Một số vấn đề lý luận và thực tiễn,
  • [8] Lược, T.V.Đ. (2012), Đổi mới cơ chế phân cấp quản lý đầu tư công trong quá trình tái cấu trúc đầu tư công,
  • [9] Kirby, P., et al. (2003), Building a Culture of Participation: Involving Children and Young People in Policy.,Service Planning, Delivery and Evaluation, Department for Education and Skills Publications
  • [10] Alderson, P. and J. Montgomery (1996), Health care choices: making decisions with children,
  • [11] Franklin, A. and P. Sloper (2006), Participation of disabled children and young people in decision making within social services departments: A survey of current and recent activities in England,British Journal of Social Work
  • [12] Vis, S.A., et al., (2011), Participation and health–a research review of child participation in planning and decision-making,Child & Family Social Work
  • [13] Thomas, N. (2011), Towards a Theory of Children’s Participation,Children’s Rights: Progress and Perspectives
  • [14] Jans, M. (2004), Children as citizens: Towards a contemporary notion of child participation,Childhood
  • [15] Jans, M (2004), Children as citizens: Towards a contemporary notion of child participation,Childhood
  • [16] Percy-Smith, B. and N. Thomas (2009), A handbook of children and young people's participation: Perspectives from theory and practice,Routledge
  • [17] Lundy, L. (2007), ‘Voice’ is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child.,British educational research journal
  • [18] Lansdown, G. (2001), Promoting children's participation in democratic decision-making,