



- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
Kinh doanh và quản lý
Nhận thức của nhà quản trị về chỉ số đo lường hiệu suất cốt yếu trong doanh nghiệp nhỏ và vừa Việt Nam
Management’s perception of key performance indicators for Vietnam small and medium enterprises
TC Kinh tế và kinh doanh – Đại học Quốc gia Hà Nội
2018
01
66-75
2615-9287
Chỉ số đo lường hiệu suất cốt yếu (KPIs) trong đánh giá thành tích của các doanh nghiệp nhỏ và vừa (SMEs) là một chủ đề mới đã thu hút được sự quan tâm của nhiều nhà nghiên cứu và được áp dụng bởi nhiều doanh nghiệp. Để hệ thống đánh giá thành tích theo KPIs được triển khai hiệu quả, đòi hỏi nhà quản trị trong doanh nghiệp cần có nhận thức đúng đắn về bản chất, vai trò và những điều kiện, khó khăn của doanh nghiệp khi áp dụng KPIs. Với phương pháp nghiên cứu định lượng qua khảo sát 162 SMEs, tác giả đánh giá thực trạng nhận thức của nhà quản trị về bản chất, vai trò và những khó khăn khi triển khai chỉ số KPIs trong đánh giá thành tích tại doanh nghiệp. Trên cơ sở đó, tác giả đề xuất giải pháp với nhà quản trị để có những nhận thức đúng đắn khi triển khai áp dụng KPIs trong hệ thống đánh giá thành tích.
Key Performance Indicators (KPIs) in performance management have increasingly attracted the attention f-rom researchers and practitioners. In order to implement KPIs effectively, SME managers must obtain a thorough understanding of the fundamentals and roles of KPIs, and conditions and challenges if they apply KPIs in their SMEs. By surveying 162 SMEs, the author describes how SME managers perceive fundamentals and roles of KPIs and point out difficulties for them to implement KPIs in performance management. The author then proposes some solutions for the managers to enhance their knowledge of KPIs so as to ensure that KPIs will be effectively applied in performance management.
TTKHCNQG, CTv 177
- [1] Nguyễn Đình Thọ (2012), Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh: Thiết kế và thực hiện,
- [2] Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L., (1998), Multivariate data analysis (Vol. 5),Prentice hall Upper Saddle River, NJ, 1998
- [3] Evans, N. (2005), Assessing the Balanced Scorecard as a Management Tool for Hotels, International Journal of Contemporary Hospitality,Management Accounting, 17 (2005) 5, 376-390.
- [4] De Waal, A. A. (2003), Behavioral factors important for the successful implementation and use of performance management systems,Management Decision, 41 (2003) 8, 688-697.
- [5] Buckley, P. & Watkins, J. (2000), Life cycles in vivo: Views f-rom the front line in the implementation of a performance management system,Neely, A. (Ed), Performance Management-Past, Present, and Future, Centre for Business Performance, Cranfield University, Cranfield, 2000
- [6] Tsai, Y.C., & Cheng, Y.T. (2012), Analyzing key performance indicators (KPIs) for E-commerce and Internet marketing of elderly products: A review,Archives of Gerontology and Geriatrics, 55 (2012) 1, 126-132.
- [7] Lê Quân (2015), Lãnh đạo doanh nghiệp Việt Nam: Hội đồng quản trị; Ban điều hành; Khung năng lực; Thẻ điểm cân bằng; Chỉ số hoàn thành,
- [8] Rodriguez, R. R., Saiz, J. J. A., & Bas, A. O. (2009), Quantitative relationships between key performance indicators for supporting decisionmaking processes,Computers in Industry, 60 (2009) 2, 104-113
- [9] Ayoup, H., Omar, N. H., & Rahman, I. K. A. (2012), Implementation of Balance Scorecard (BSC) in a Malaysian GLC: Perceptions of Middle Managers,Asia-Pacific Management Accounting Journal, 7 (2012) 2, 99-126.
- [10] Parmenter, D. (2010), Key performance indicators (KPI): Developing, implementing, and using winning KPIs,
- [11] Epstein, M. J., & Roy, M.J. (2001), Sustainability in action: Identifying and measuring the key performance drivers,Long range planning, 34 (2001) 5, 585-604
- [12] Yeung, J. F., Chan, A. P., & Chan, D. W. (2009), A computerized model for measuring and benchmarking the partnering performance of construction projects,Automation in Construction, 18 (2009) 8, 1099-1113.
- [13] Jakelski, D., & Lebrasseur, R. (1997), Implementing continuous improvement in the North American mining industry,Technological Forecasting and Social Change, 55 (1997) 2, 165-177.
- [14] Corbett, L. M. (1998), Benchmarking manufacturing performance in Australia and New Zealand,Benchmarking for Quality Management & Technology, 5 (1998) 4, 271-282
- [15] Ahmad, M. M., & Dhafr, N. (2002), Establishing and improving manufacturing performance measures,Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 18 (2002) 3, 171-176
- [16] Mai Thanh Lan (2016), Xây dựng các năng lực cho nhà quản trị cấp trung nhằm nâng cao năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp,Tạp chí Kinh tế & phát triển, 225 (2016), 90-99.
- [17] Cagliano, R., Blackmon, K. and Voss, C. (2001), Small firms under microscope: International differences in production/operations management practices and performance,Integrated Manufacturing Systems, 12 (2001), 469-482.
- [18] Martins, R.A. and Salerno, M.S. (), Use of new performance measurement system, some empirical findings,Managing Operations Networks - VI International EurOMA Conference, Venice, Italy, 7-8 June 1999.
- [19] Garengo, P., Biazzo, S., & Bititci, U. S. (2005), Performance measurement systems in SMEs: A review for a research agenda,International Journal of Management Reviews, 7 (2005) 1, 25-47
- [20] Aylin Ates, Patrizia Garengo, Paola Cocca, Umit Bititci (2013), The development of SME managerial practice for effective performance management,Journal of Small Business and Enterprise Development, 20 (2013) 1, 28-54.
- [21] Lado, A. A., & Wilson, M. C. (1994), Human resource systems and sustained competitive advantage: A competency-based perspective,Academy of management review, 19 (1994) 4, 699-727
- [22] Barney, J. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage,Journal of Management, 17 (1991) 1, 99-120