Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,700,241
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

76

Tâm thần học

BB

Nguyễn Thị Nga, Trần Đức Thạch, Jane Fisher, Nguyễn Thị Minh Hậu, Lã Linh Nga, Ian Shochet, Astrid Wurfl, Jayne Orr, Nguyễn Thanh Hương(1)

Can thiệp “Happy house”: Kết quả sự thay đổi căng thẳng, lo âu và trầm cảm ở học sinh tại 8 trường trung học phổ thông của Hà Nội

“Happy house” program: Effectiveness on stress, anxiety, and depression among students at eight high schools in Hanoi

Tạp chí Y học Việt Nam (Tổng hội Y học Việt Nam)

2023

2

254-258

1859-1868

Xác định sự thay đổi về căng thẳng, lo âu, trầm cảm ở học sinh (HS) sau can thiệp (SCT) Happy House (HH). Phương pháp: Nghiên cứu can thiệp dựa vào trường học so sánh trước sau có nhóm chứng tại 8 trường trung học phổ thông (THPT), Hà Nội từ năm 2020 - 2023. Tổng số 531 HS lớp 10 được tham gia thêm 6 buổi can thiệp trên lớp (1 buổi/tuần, 90 phút/buổi) và 552 HS nhóm chứng chỉ tham gia chương trình học thường qui. Thang đo DASS-21 được dùng để đo lường căng thẳng, lo âu, trầm cảm tại thời điểm trước can thiệp (TCT), SCT 2 tuần và 6 tháng. Số liệu được phân tích bằng mô hình ảnh hưởng hỗn hợp với phần mềm Stata 14.0. Kết quả: Điểm trung bình căng thẳng, lo âu và trầm cảm của học sinh đều giảm SCT 2 tháng và 6 tháng nhưng sự khác biệt không có ý nghĩa thống kê khi so sánh với nhóm chứng. HH đã có tác động giảm điểm căng thẳng và trầm cảm ở HS nữ SCT 2 tuần (p<0,05), nhưng SCT 6 tháng, sự thay đổi không có ý nghĩa thống kê khi so với nhóm chứng. Kết luận: Cần thực hiện các nghiên cứu tiếp theo với thiết kế tốt hơn và sử dụng công cụ đo lường đặc hiệu hơn trong đánh giá kết quả can thiệp.

To assess the effects of Happy House program on stress, anxiety and depression among grade-10 students in 8 high schools in Hanoi. Methods: A school-based, two-arm parallel controlled trial was conducted in Hanoi from 2020 to 2023. A total of 531 students received six weekly 90-minute group sessions of Happy House (Intervention group); and 552 students received the usual curriculum (Control group). The outcomes were measured using the 21-items Depression, Anxiety and Stress. Data were collected at pre-intervention, and at two weeks and six months post-intervention. Mixed-effect models were conducted to estimate the effects of the intervention on the outcomes at an individual level following intention-to-treat principles. Results: The mean scores of stress, anxiety and depression in the Intervention group decreased at 2-week and 6-month follow-up, but the differences were not statistically significant compared to the control group. At 2-week post-intervention, Happy House program had an impact on reducing stress and depression symptoms among female students. However, there were no differences at the six-month follow-up between the two groups or between males and females. Conclusion: Further research with a more robust study design using diagnostic tools is warranted to confirm the findings of this study.

TTKHCNQG, CVv 46

  • [1] Tran TD; Tran T; Fisher J (2013), Validation of the depression anxiety stress scales (DASS) 21 as a screening instrument for depression and anxiety in a rural community-based cohort of northern Vietnamese women,BMC Psychiatry
  • [2] Thach Duc Tran; Huong Nguyen; Ian Shochet; Nga Nguyen; Nga La; Astrid Wurfl et al. (2023), School-based universal mental health promotion intervention for adolescents in Vietnam: two-arm, parallel, controlled trial,
  • [3] Shochet IM; Dadds MR; Holland D; Whitefield K; Harnett PH; Osgarby SM (2001), The efficacy of a universal school-based program to prevent adolescent depression,Journal of Clinical Child Psychology
  • [4] Johnson C; Burke C; Brinkman S; Wade T (2017), A randomized controlled evaluation of a secondary school mindfulness program for early adolescents: Do we have the recipe right yet?,Behaviour Research and Therapy
  • [5] Raes F; Griffith JW; Van der Gucht K; Williams JMG (2014), School-Based Prevention and Reduction of Depression in Adolescents: a Cluster-Randomized Controlled Trial of a Mindfulness Group Program,Mindfulness
  • [6] Lai ES; Kwok CL; Wong PW; Fu KW; Law YW; Yip PS (2016), The Effectiveness and Sustainability of a Universal School-Based Programme for Preventing Depression in Chinese Adolescents: A Follow-Up Study Using Quasi-Experimental Design,PLoS ONE
  • [7] Rivet-Duval E; Heriot S; Hunt C (2011), Preventing Adolescent Depression in Mauritius: A Universal School-Based Program,Child and Adolescent Mental Health
  • [8] Ian M. Shochet; Roslyn Montague; David Ham (2002), The Resourceful Adolescent Program: A Universal Approach to the Prevention of Depression in Adolescents,International Perspectives on Child and Adolescent Mental Health Volume 2: Proceedings of the Second International Conference
  • [9] (2022), Điều tra Sức khỏe Tâm thần Vị thành niên Việt Nam: Báo cáo Kết quả chủ yếu,
  • [10] Silva SA; Silva SU; Ronca DB; Gonçalves VSS; Dutra ES; KMB C (2020), Common mental disorders prevalence in adolescents: A systematic review and meta-analyses,PLoS ONE