Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,070,136
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Kinh tế học; Trắc lượng kinh tế học; Quan hệ sản xuất kinh doanh

So sánh CB-SEM và PLS-SEM trong kiểm định mô hình đo lường tính đổi mới của người tiêu dùng tại Thành phố Hồ Chí Minh

A comparision of using CB-SEM and PLS-SEM for testing measurement model of consumer innovativeness in Ho Chi Minh City

Khoa học (ĐH Cần Thơ)

2020

4D

178-189

1859-2333

Mô hình phương trình cấu trúc tuyến tính (SEM) là phương pháp phân tích phổ biến, thể hiện qua nhiều công trình khoa học được công bố. Để thực hiện SEM, có hai hướng tiếp cận bao gồm mô hình phương trình cấu trúc dựa trên hiệp phương sai CB-SEM (covariance-based SEM) và mô hình phương trình cấu trúc dựa trên bình phương tối thiểu từng phần PLS-SEM (partial least squares SEM). Mục đích của nghiên cứu này so sánh kết quả kiểm định mô hình đo lường giữa CB-SEM và PLS-SEM dựa trên bộ dữ liệu khảo sát về tính đổi mới của người tiêu dùng tại thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả nghiên cứu cho thấy thang đo tính đổi mới của người tiêu dùng được đo lường qua bốn khái niệm bao gồm tính đổi mới bẩm sinh (II), tính đổi mới theo danh mục sản phẩm (DSI), tính đổi mới lan truyền (VI) và tính đổi mới về hành vi (BI). Các thang đo này đều đạt các tiêu chí về độ tin cậy, giá trị hội tụ, giá trị phân biệt, giá trị lý thuyết và tiêu chí về sự phù hợp của mô hình đo lường. Kết quả kiểm định mô hình đo lường và mô hình cấu trúc cũng cho thấy không có sự khác biệt đáng kể giữa cả hai cách thức CB-SEM và PLS-SEM, tuy nhiên PLS-SEM thể hiện ưu điểm hơn trong một số phân tích thống kê.

Structural equation modeling (SEM) has become a popular technique with a dramatic increasing in publications. Two main approaches to estimate structural equation models include covariance-based structural equation modeling (CB-SEM) and partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). The purpose of this study is to compare the testing measurement model results from CB-SEM and PLS-SEM, using a dataset of consumer innovativeness in Ho Chi Minh city. The study shows that consumer innovativeness is measured with four different levels of consumer innovativeness, including innate innovativeness (II), domain-specific innovativeness (DSI), vicarious innovativeness (VI) and behavioral innovativeness (BI). All constructs were found to achieve acceptable reliability, convergent validity, discriminant validity, nomological validity, and model fit criterion. The study also finds that results from CB-SEM and PLS-SEM approaches are likely similar in measurement model and structural model testing; however, PLS-SEM has more advantages in some statistical analysis.

TTKHCNQG, CVv 403

  • [1] Trương Đình Thái (2017), Mô hình cấu trúc tuyến tính - Lý thuyết và ứng dụng,
  • [2] Steenkamp J. B., van Trijp (1991), The use of lisrel in validating marketing constructs,International Journal of Research in Marketing. 8(4): 283-299
  • [3] Rogers, E. M. (2003), Diffusion of Innovations,Free Press. New York, 576 pages
  • [4] Roehrich, G. (2004), Consumer innovativeness - Concepts and measurements,Journal of Business Research. 57(6): 671– 677
  • [5] Morgan, D.L. (1996), Focus Groups,Annual Review of Sociology. 22(1996): 129-152
  • [6] Nguyễn Đình Thọ (2014), Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh,
  • [7] Kline, R. B. (2011), Principles and practice of structural equation modeling,The Guilford Press. USA, 427 pages
  • [8] Kaushik, A.K., Rahman, Z. (2014), Perspectives and Dimensions of Consumer Innovativeness: A Literature Review and Future Agenda,Journal of International Consumer Marketing. 26(3): 239-263
  • [9] Joreskog, K.G. (1971), Statistical Analysis of Sets of Congeneric tests,Psykometrica. 36(1971): 109-13
  • [10] Im, S., Mason, C.H. and Houston, M.B. (2007), Does innate consumer innovativeness related to new product/service adoption behavior? The intervening role of social learning via vicarious innovativeness,Journal of the Academy of Marketing Science. 35(1): 63–75
  • [11] Hurt, H. T. and Joseph, K., Cook, C. D. (1977), Scales for the Measurement of Innovativeness,Human Communication Research. 4(1): 58-65
  • [12] Hulland, J., Chow, Y. H., Lam, S. (1996), Use of causal models in marketing research: A review,International Journal of Research in Marketing. 13(2): 181-197
  • [13] Hu, L. T., Bentler, P. M. (1999), Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Al-ternatives,Structural Equation modelling. 6(1): 1-55
  • [14] Hirchman, E. C. (1980), Innovativeness, Novelty Seeking, and Consumer Creativity,Journal of Consumer Research. 7(3): 283-295
  • [15] Henseler, J., Ringle, C. M., Sarstedt, M. (2015), A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modelling,Journal of the Academy of Marketing, Science. 43(1): 115-135
  • [16] Henseler, J., Hubona, G., Ray, P. A. (2016), Using PLS path modeling in new technology research: up-dated guidelines,Industrial Management & Data Systems. 116(1): 2-20
  • [17] Hair, J.F, Sarstedt, M., Ringle C. M. (2012), An Assessment of the Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research,Journal of the Academy of Marketing Science. 40(3): 414-433
  • [18] Hair, J. F., Hult, G. T., Ringle, C. M., Sarstedt, M. (2017), A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM),Sage. Thousand Oaks, 359 pages
  • [19] Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2010), Multivariate data analysis,Prentice Hall. Englewood Cliffs, 734 pages
  • [20] Goodhue, D. L., Lewis, W., Thompson, R. (2012), Comparing PLS to regression and LISREL: A response to Marcoulides, Chin, and Saunders,MIS Quarterly. 36(3): 703-716
  • [21] Goldsmith, R.E., Newell, S.J. (1997), Innovativeness and price sensitivity: managerial, theoretical and methodological issues,Journal of Product and Brand Management. 6(3): 163-174
  • [22] Goldsmith R.E., Hofacker, C. H. (1991), Measuring consumer innovativeness,Journal of the Academy of Marketing Science. 19(3): 209-221
  • [23] Goldsmith, R.E. (2002), Explaining and Predicting Consumer Intention to Purchase Over the Internet: An Exploratory Study,Journal of Marketing Theory and Practice. 10(2): 22-28
  • [24] Gerbing, D. W., Anderson, J. C. (1988), An Up-dated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and Its Assessment,Journal of Marketing Research. 25(2): 186-192
  • [25] Fornell, C. and Larcker, D. (1981), Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error,Journal of Marketing Research. 18(1): 39-50
  • [26] Chin, W.W., Todd, P.A. (1995), On the use, usefulness, and ease of use of structural equation modelling in MIS research: a note of caution,MIS Quarterly. 19(2): 237-246
  • [27] Chin, W. W. (1998), The partial least squares approach to structural equation modeling,In Marcoulides, G A. (Ed.). Modern methods for business research. Mahwah, Erlbaum, pp. 295-35
  • [28] Churchill, G. A. (1979), A paradigm for Developing Beter Measures of Marketing Constructs,Journal of Marketing Research. 16(1): 64-73
  • [29] Chao, C. W, Reid, M., Hung, Y. C. (2016), Vicarious innovativeness or vicarious learning: The role of existing vicarious innovativeness in new product purchase intentions,Australasian Marketing Journal. 24(1): 87-92
  • [30] Chao, C-W., Reid, M. and Mavondo, F. (2013), Global consumer innovativeness and consumer electronic product adoption,Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 25(4): 614-630
  • [31] Chao, C-W., Reid, M. and Mavondo, F. (2012), Consumer innovativeness influence on really new adoption,Australasian Marketing Journal. 20(3): 211-217
  • [32] Cao Thị Thanh (2014), Nghiên cứu ảnh hưởng của một số yếu tố văn hóa cá nhân đến hành vi chấp nhận sản phẩm mới của người tiêu dùng khu vực nội thành Hà Nội (nghiên cứu nhóm hàng điện tử dành cho cá nhân),Luận án tiến sĩ. Trường ĐH Kinh tế quốc dân. Thành phố Hà Nội
  • [33] Bartels, J. and Reinders M.J. (2011), Consumer innovativeness and its correlates: a propositional inventory for future research,Journal of Business Research. 64(6): 601-609
  • [34] Astrachan, C.B., Patel, V.K., Wanzenried, G. (2014), A comparative study of CB-SEM and PLS-SEM for theory development in family firm research,Journal of Family Business Strategy. 5(1): 116-128
  • [35] Ajzen, I. and Fishbein, M. (1980), Understanding attitudes and predicting social behavior,PrenticeHall. Englewood Cliffs, 278 pages