Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,403,554
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Hồ Thị Nhật, Nguyễn Thị Thanh Trà(1), Nguyễn Đình Dũng

Các yếu tố ảnh hưởng tới thực tiễn đánh giá nhằm cải thiện hoạt động học ở giáo dục phổ thông: kinh nghiệm quốc tế

Factors impact on the practices of assessment for improving learning activity

Tạp chí Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2017

1A

153-160

2354-1075

Đổi mới đánh giá theo hướng tích cực hóa hoạt động học tập của người học và giúp người học trở thành người học tự chủ, suốt đời đang là một xu thế phổ biến trên thế giới. Đánh giá nhằm cải thiện hoạt động học (Assessment for learning) là một trong những cách tiếp cận mới nhằm cải thiện kết quả học và cách học của người học, đáp ứng nhu cầu của nền kinh tế tri thức và toàn cầu hóa.Tuy nhiên, khi vận dụng vào thực tiễn, cách tiếp cận này gặp phải không ít khó khăn và rào cản. Bài viết này sẽ phân tích một số rào cản cơ bản trong thực tiễn đánh giá giáo dục ở một số quốc gia ở phương Tây và ở một số nước kế thừa Nho giáo như Hồng Kông và Singapore, qua đó cung cấp một số kinh nghiệm góp phần thực hiện đổi mới đánh giá giáo dục đang được thực hiện ở phổ thông Việt Nam hiện nay.

Innovations in assessment encouraging students’ active participation in deep learning and helping them to become autonomous lifelong learners have been adopted increasingly in educational systems around the world. Assessment for learning is considered a new approach which recognises the great potential of assessment to support learning, catering for demands of today’s globalised world and knowledge-based economy. However, research has found that there has been a variety of barriers when assessment for learning is widely used in different contexts. This article reviews major barriers in the practices of assessment for leanring in schools in some Western countries as well as Confucius-influenced settings such as Hong Kong and Singapore. It is expected to provide international experiences, contributing to the contemporary assessment reform in schools in Vietnam.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Phạm Thị Hồng Thanh (2011), Issues to consider when implementing student-centrel learning practices at Asian higher education institutions.,Journal of Higher Education Policy and Management, 33(5), 519-528.
  • [2] Tan, K (2011), Assessment for learning reform in Singapore - Quality, sustainable or threshold?,In R. Berry& B. Adamson (Eds.), Assessment reform in education: Policy and practice (pp. 75-88). London: Springer
  • [3] Sebatane, E. M (1998), Assessment and classroom learning: A response to Black and Wiliam.,Assessment in Education, 5(1), 123-130.
  • [4] (2005), Formative assessment-improving learning in secondary classroom,Paris: OECD Publishing
  • [5] Mansell, W., James, M., &AssessmentReformGroup (2009), Assessment in schools fits for purpose? A commentary by the teaching and learning research programme.,London: Economic and Social Research Council.
  • [6] Klenowski, V (2011), Assessment reform and educational change in Australia,In R. Berry (Ed.), Assessment reform in education: Policy and practice (pp. 63-74). London: Springer
  • [7] Ho, N., Adie, L., & Klenowski, V (2016), The prospect for Assessment for Learning in higher education in Asian settings: The case of Vietnam.,Assessment Mattters. doi:http://dx.doi.org/10.18296/am.0015
  • [8] Hayward, L., & Spencer, E (2010), The complexities of change: Formative assessment in Scotland.,Curriculum Journal, 21(2), 161-177. doi:10/1080/09585176.2010.480827
  • [9] James, M (2006), Assessment, teaching and theories of learning,In J. Gardner (Ed.), Assessment and learning (pp. 47-60). London: Sage
  • [10] Carless, D., & Lam, R (2014), Developing assessment for productive learning in Confucian-influenced settings In C. Wyatt-Smith, V. Klenowski, & P. Colbert (Eds.),Designing assessment for quality learning (Vol. 1, pp. 167-182). Dordrecht: Springer.
  • [11] Carless, D, (2011), F-rom testing to productive student learning: Implementing formative assessment in confusian-Heritage settings,New York: Routledge
  • [12] (2016), Thông tư 22: Ban hanh sửa đổi một số điều đánh giá học sinh tiểu học.,
  • [13] (2014), Thông tư 30: Ban hành quy định đánh giá học sinh tiểu học.,
  • [14] Boud, D., & Associate (2010), Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education.,Retrieved f-rom Sydney: http://www.iml.uts.edu.au/assessment-futures/
  • [15] Black, P., McCormick, R., James, M., & Pedder, D (2006), Learning how to learn and assessment for learning: A theoretical inquiry,Research Papers in Education, 21(2), 119-132. doi:10.1080/02671520600615612
  • [16] Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D (2005), Assessment for learning (putting it into practice),Poland EU: Open University Press
  • [17] Black, P., & Wiliam, D (2005), Lessons f-rom around the world: How policies, polictics and cultures constrain and afford assessment practices,Curriculum Journal, 16(2), 249-261
  • [18] Black, P., & Wiliam, D (1998), Assessment and classroom learning.Assessment in Education: Principles,,Policy & Practice, 5(1), 7-74. doi:10.1080/0969595980050102
  • [19] Berry, R., & Adamson, B (2011), Assessment reform past, present and future,In R. Berry& B. Adamson (Eds.), Assessment reform in education: Policy and practice (pp. 3-14). London: Springer.
  • [20] Berry, R (2011), Assessment trends in Hong Kong: Seeking to establish formative assessment in an examination culture,Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(2), 199-211. doi:10.1080/0969594X.2010.527701
  • [21] Berry, R (2011), Assessment reform around the world,In R. Berry& B. Adamson (Eds.), Assessment reform in education: Policy and practice (pp. 89-104). London: Springer.
  • [22] Bennett, R. E (2011), Formative assessment: A critical review,Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25. doi:http://dx.doi.org/10.1080/0969594X.2010.513678
  • [23] (1999), Assessment for learning: Beyond the black box,Retrieved f-rom www.assessment-reform-group.org