Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,849,072
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

Trần Việt Nhi, Hoàng Thị Diễm Phương ,Trương Thị Thanh Hoài, Hoàng Anh Dũng, Đoàn Văn Cảnh, Trần Viết Nhi(1)

Việc sử dụng công nghệ kỹ thuật số trong lớp học của giáo viên mầm non ở miền trung và Tây Nguyên của Việt Nam

The use of digital technology in the classroom by preschool teachers in vietnam’s central and central highlands

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

5A

110-121

2354-1075

Nghiên cứu xác định thực trạng của giáo viên mầm non đối với việc áp dụng công nghệ số (DT) trong giáo dục mầm non (ECE) và những rào cản mà họ gặp phải. Một cuộc khảo sát trực tuyến định lượng đã được thực hiện với 823 giáo viên mầm non toàn thời gian ở miền Trung và Tây Nguyên của Việt Nam. Kết quả cho thấy giáo viên chỉ thường sử dụng TV thông minh và máy tính xách tay giữa các thiết bị kỹ thuật. Các công cụ kỹ thuật chủ yếu được sử dụng để thu thập thông tin và tài liệu phục vụ cho việc soạn giáo án, soạn giáo án, trao đổi với phụ huynh và trình bày thông tin cho trẻ em. Ngoài ra, các nhà giáo dục mầm non còn gặp nhiều rào cản trong việc áp dụng DT vào lớp học của mình, chẳng hạn như thiếu thiết bị công nghệ, thiếu hỗ trợ hoặc hỗ trợ kỹ thuật và thiếu kỹ năng kỹ thuật. Kết quả cũng cho thấy sự khác biệt giữa các khu vực thành thị, nông thôn và miền núi về nhiều mặt. Kết quả của nghiên cứu này có thể cung cấp thông tin đáng tin cậy cho các cơ quan quản lý giáo dục và các cơ sở đào tạo giáo viên mầm non trong việc hoạch định và thực hiện các chính sách liên quan đến ứng dụng DT trong GDMN và bồi dưỡng năng lực ứng dụng công nghệ cho giáo viên mầm non. Một số đề xuất để tăng cường sử dụng công nghệ trong các lớp học mầm non được đề xuất.

The aim of this study is to determine the status of preschool teachers toward applying digital technology (DT) in early childhood education (ECE) and the barriers they face. A quantitative online survey was conducted with 823 full-time preschool teachers in Vietnam's Central and Central Highlands. Results showed that teachers just often use smart TV and laptop computers among technical devices. Technical tools were mainly used to gather information and documents for lesson planning, compose lesson plans, communicate with parents, and present information to children. In addition, preschool educators faced many barriers in applying DT into their classrooms, such as lack of technology devices, lack of technical support or assistance, and lack of technical skills. The results also showed the differences between urban, rural, and mountainous areas in many aspects. The findings of this study may provide reliable information for educational management agencies and preschool teacher training institutions in making and implementing policies related to the application of DT in ECE and fostering technology application capacity for preschool teachers. Some suggestions for enhancing technology use in early childhood classrooms are proposed.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Lindahl, M. G., & Folkesson, A. M. (2012), Can we let computers change practice? Educators’ interpretations of preschool tradition.,Computers in Human Behavior, 28(5), 1728-1737.
  • [2] Kamaruddin, K.F., Abdullah, C.A., Idris, M.N., & Nawi, M.N. (2017), Teachers' level of ICT integration in teaching and learning: A survey in Malaysian private preschool.,AIP Conference Proceedings 1891, 020075 (2017)
  • [3] Thuy, T. T. H., & Qalati, S. A. (2020), Preschool Teacher’s Attitude towards the Integration of Information Technology into English Teaching for Young Children in Vietnam.,International Journal of Economics, Commerce and Management, VIII, 2, 279-294.
  • [4] Stipek, D. J. & Byler, P. (1997), Early childhood education teachers: Do they practice what they preach?,Early Childhood Research Quarterly, 12, 305-325.
  • [5] Ertmer, P. A. (1999), ‘Addressing first- and second-order barriers to change: strategies for technology integration’,,Educational Technology Research and Development, vol. 47, no. 4, pp. 47–61.
  • [6] Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., &Tondeur, J. (2010), Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology.,Computers & Education, 54(1), 103-112.
  • [7] Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., & Wartella, E. (2014), Factors influencing digital technology use in early childhood education.,Computers & Education, 77, 82-90.
  • [8] Nuri, K. & Kursat, C. (2017), In-service Preschool Teachers’ Thoughts about Technology and Technology Use in Early Educational Settings.,Contemporary educational technology, 2017, 8(2), 119-141.
  • [9] Pila, S., Alade, F., Sheehan, K., Lauricella, A., & Wartella, E. (2019), Learning to code via tablet applications: An evaluation of Daisy the Dinosaur and Kodable as learning tools for young children.,Computers & Education, 128, 52- 62.
  • [10] Ballesteros-Regana, C., Siles-Rojas, C. Hervas-Gomez, C., & Diaz-Nogueras, M. D. (2019), Improving the quality of teaching internships with the help of the platforms.,European Journal of Educational Research, 8(4), 1101-1112.
  • [11] Vandewater, E., Bickham, D., & Lee, J.H. (2006), Time Well Spent? Relating Television Use to Children's Free-Time Activities.,Pediatrics, 117, e181 - e191.
  • [12] Nunez-Smith, M., Wolf, E., Huang, H. M., Emanuel, D. J., & Gross, C. P. (2008), Media and child and adolescent health: A systematic review.,Washington, DC: Common Sense Media.
  • [13] (2013), Ley Organica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa [Organic Law 8/2013, of 9 December, for the improvement of educational quality].,State Official Newsletter /Boletin Oficial del Estado, (295), 97858-97921. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
  • [14] Edwards, S. (2016), New concepts of play and the problem of technology, digital media and popular culture integration with play-based learning in early childhood education.,Technology, Pedagogy and Education, 25(4), 513-532.
  • [15] Bolstad, R. (2004), The Role and Potential of ICT in Early Childhood Education: A Review of New Zealand and International Literature.,Wellington, New Zealand: New Zealand Council for Educational Research.
  • [16] Nguyễn Thị Hà Lan (2017), Applying Information Technology in Early Childhood Education.,HNUE Journal of Science, vol 4 (2017) p. 122-131. (Vietnamese).
  • [17] Nguyễn Thị Hà Lan (2019), The current situation of preschool teachers’ applying IT in educational activities in Thanh Hoa province.,Vietnam Educational Research Journal. Special issue, vol 12/2019, pp. 323-326; 306. (Vietnamese).
  • [18] Đào Minh Tâm (2011), The status of using IT to teaching by kindergarten teachers in Ho Chi Minh city.,Ho Chi Minh University of Education Journal, 31, 102-109. (Vietnamese).
  • [19] Zviel-Girshin, R., Luria, A., & Shaham, C. (2020), Robotics as a Tool to Enhance Technological Thinking in Early Childhood.,Journal of Science Education and Technology, 29, 294-302.
  • [20] Demetriou, K., & Nikiforidou, Z. (2019), The relational space of educational technology: Early childhood students’ views.,Global Studies of Childhood, 9, 290 - 305.
  • [21] Madanipour, P., & Cohrssen, C. (2020), Augmented reality as a form of digital technology in early childhood education.,Australasian Journal of Early Childhood, 45, 13 - 5.
  • [22] Neumann, M., Anthony, J.L., Erazo, N.A., & Neumann, D. (2019), Assessment and Technology: Mapping Future Directions in the Early Childhood Classroom.,Frontiers in Education, 4.
  • [23] Plowman, L., & Stephen, C. (2005), Children, play and computers in pre-school education.,British Journal of Educational Technology, 36(2), 145-157.
  • [24] Konca, A., & Erden, F.T. (2021), Digital Technology Usage of Preschool Teachers in Early Childhood Classrooms.,Journal of Education and Future, 1-12.
  • [25] Jeong, H., & Kim, Y. (2017), The acceptance of computer technology by teachers in early childhood education.,Interactive Learning Environments, 25, 496 - 512.
  • [26] Jack, C., & Higgins, S. (2019), Embedding educational technologies in early years education.,Research in Learning Technology, 27.
  • [27] (2011), Policy statement: Media use by children younger than 2 years.,Pediatrics, 128(5), 1040–1045.
  • [28] Vaughan, M. & Beers, C. (2017), ‘Using an exploratory professional development initiative to introduce iPads in the early childhood education classroom’,,Early Childhood Education Journal, vol. 45, no. 3, pp. 321–331.
  • [29] Zomer, N.R. & Kay, R.H. (2016), Technology use in early childhood education: A review of the Literature.,J. Educ. Inform. 1, 1–2.