Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  23,034,982
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Nguyễn Thị Thùy Trang, Phạm Thị Bình(1), Đặng Thị Oanh

Hiệu quả của dạy học vi mô: phát triển kỹ năng tổ chức dạy học gốc cho giáo viên hóa học trước khi phục vụ

Effectiveness of micro teaching: developing stem teaching organizing skills for pre-service chemistry teachers

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

5

217-225

2354-1075

Nghiên cứu nhằm xác định hiệu quả của việc dạy học vi mô trong việc phát triển kỹ năng tổ chức dạy học STEM cho giáo viên Hóa học trước khi phục vụ (DHTDA-TOSfPCT). Cách tiếp cận này đã được đánh giá thông qua thuyết kiến ​​tạo và lý thuyết học tập trải nghiệm. Nghiên cứu này được thực hiện trong một khóa học kéo dài sáu tuần trong học kỳ 2 của năm học 2020-21 tại khoa Hóa, Trường Đại học Sư phạm Huế. Bài báo trình bày quy trình dạy học vi mô kết hợp ứng dụng công nghệ thông tin trong xây dựng STEM TOSfPCT, áp dụng thiết kế bán thực nghiệm trước / sau thử nghiệm với nhóm đối chứng. Thử nghiệm liên quan đến việc áp dụng phương pháp giảng dạy vi mô cho nhóm thực nghiệm (EG) trong khi các khóa học được thực hiện bằng cách sử dụng các bài giảng truyền thống trong nhóm đối chứng (CG). Mann Whitney U Test và Wilcoxon Sign Test được sử dụng trong phân tích dữ liệu định lượng. Kết quả thu được từ Kiểm tra Mann Whitney U và Kiểm tra Dấu hiệu Wilcoxon cho thấy không có sự khác biệt đáng kể giữa điểm trước khi kiểm tra của nhóm thực nghiệm và nhóm đối chứng. Dữ liệu mô tả cũng chứng minh rằng việc sử dụng phương pháp giảng dạy vi mô trong chương trình giảng dạy đã làm tăng đáng kể trình độ kỹ năng của giáo viên Hóa học trước khi phục vụ nhóm thực nghiệm.

The research aims to determine the effectiveness of micro teaching in developing STEM teaching organizing skills for pre-service Chemistry teachers (teaching organizing skills for pre-service Chemistry teachers - TOSfPCT). This approach was evaluated through the constructivism and experiential learning theories. This research was conducted within a course for six weeks period during the 2nd semester of the 2020-21 academic year at a Chemistry faculty, Hue University of Education. The article presents the micro-teaching process combined with the application of information technology in developing STEM TOSfPCT, pre-/post-test quasi-experimental design with control group was applied. The experiment involved applying micro teaching to the experimental group (EG) while the courses were carried out using traditional lectures in the control group (CG). Mann Whitney U Test and Wilcoxon Sign Test were used in the analysis of the quantitative data. The results obtained from Mann Whitney U Test and Wilcoxon Sign Test suggest that there is no significant difference between the pre-test scores of the experimental and the control groups. Descriptive data also demonstrated that the use of the micro teaching in the curriculum had significantly increased the skill levels of the experimental group pre-service Chemistry teachers. 

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] I. A. Otsupius, (2014), Micro-Teaching: A Technique for Effective Teaching.,An International Multidisciplinary Journal, Ethiopia, Vol. 8, pp. 183-97.
  • [2] ] F. S. A. Nugraheni, (2019), Learning Difficulties in Microteaching Class: A Case Study.,AIP Conference Proceedings, pp. 1-7.
  • [3] D. M., (1973), An examination of the research on the effectiveness of microteaching as a teacher training methodology.,
  • [4] ] M. V. K., (2011), Microteaching - a scale down simulated practice teaching teachnique,,http://www.vkmaheshwari.com/WP/?p=173.
  • [5] S. R. Imran Mahmud, (2013), Micro Teaching to Improve Teaching Method: An Analysis on Students’ Perspectives.,IOSR Journal of Research & Method in Education, Vol. 1, pp. 69-76.
  • [6] A. Higgins and H. Nicholl, (2003), The experiences of lecturers and students in the use of microteaching as a teaching strategy. x,A. Higgins and H. Nicholl, 2003.
  • [7] M. F. a. M. Proschan, (2010), Wilcoxon–Mann–Whitney or t-test? On assumptions for hypothesis test and multiple interpretations of decision rules.,Statistics Surveys, Vol. 4, pp. 1-39.
  • [8] Nguyen Thi Thuy Trang, (2021), Tool to assess skills for organizing STEM teaching for students of Chemistry pedagogy through micro teaching.,The Vietnam National Institute of Education Journal, Vol. 46 (10/2021), pp. 13-19 (in Vietnamese)
  • [9] Tran Thi Thanh Thuy, (2016), Using micro-teaching methods to train teaching skills for geography pedagogical students at Hanoi National University of Education.,Journal of Science of HNUE, Vol. 61, pp. 94-104 (in Vietnamese).
  • [10] Trinh Thi Lan, (2018), Using micro-teaching methods for philology pedagogical students to practice the skills of language analysis.,HNUE Journal of Science, Vol. 63, pp. 49-55, (in Vietnamese)
  • [11] Truong Thi Thanh Mai, (2016), Training teaching skills for university students majoring in biological pedagogy by micro teaching.,Thesis of Doctor of Science in Education, Faculty of Biology, Hanoi National University of Education (in Vietnamese).
  • [12] J. E. Ayhan CİNİCİ, Gülden GÜRSOY, (2019), Student Teachers’ Views of Science Microteaching: Experiences, Abilities, and Reflective Feedback.,Educational Research Association The International Journal of Research in Teacher Education, Vol. 10, pp. 1-18.
  • [13] T. U. Herminarto Sofyan, Muhkamad Wakid, Bambang Sulistyo, (2019), Developing MicroTeaching Video As Learning Media In Automotive Teacher Education.,Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1273, 012059, p. 2.
  • [14] S. S. Swati R. Deshpande, (2020), A cross‑sectional study to evaluate teaching skills of postgraduate medical students using component skill approach in microteaching.,Journal of Education and Health Promotion, Vol. 9, p. 3
  • [15] ] K. Bilen, (2015), Effect of micro teaching technique on teacher candidates’ beliefs regarding mathematics teaching.,Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 174, pp. 609-16.
  • [16] J. F. Susan Ledger, (2019), Micro-teaching 2.0: Technology as the classroom.,Australasian Journal of Educational Technology, Vol. 36, p. 39.
  • [17] S. Ledger, Ersozlu, Z., & Fischetti, J., (2019), Preservice teachers’ confidence and preferred teaching strategies using TeachLivE™ virtual learning environment: A two-step cluster analysis.,Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology, Vol. 15, p. 1674.
  • [18] S. Demir, (2011), Two inseparable facets of technology integration programs: technology and theoretical framework.,Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, Vol. 7, pp. 75-88