Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,594,909
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

2

Kỹ thuật cơ khí và chế tạo ôtô và giao thông

Nguyễn Xuân Tuấn, Đinh Thị Thanh Huyền(1), Nguyễn Văn Bang

Điều khiển góc quay bánh xe dẫn hướng của hệ thống lái steer-by-wire điện tử - thủy lực sử dụng bộ điều khiển rise

Control the road wheel steering angle of electro-hydraulic steer-by-wire system using rise controller

Khoa học và Công nghệ (Đại học Công nghiệp Hà Nội)

2022

2

77-81

1859-3585

Hệ thống lái Steer-by-Wire (SBW) là một bước phát triển vượt bậc so với các hệ thống lái cơ khí, thủy lực hoặc hệ thống lái điện, bởi khả năng nâng cao tính an toàn chuyển động cho ô tô, tính thoải mái, linh hoạt cho người lái, cũng như đáp ứng tốt nhất những yêu cầu cho một chiếc xe ô tô tự lái trong tương lai. Bài báo này giới thiệu về một phương pháp điều khiển bền vững liên tục dựa trên thuật toán điều khiển RISE cho cụm chấp hành lái của hệ thống lái SBW điện tử -thủy lực để điều khiển bánh xe dẫn hướng bám theo quỹ đạo tham chiếu từ vành tay lái. Hiệu quả điều khiển của thuật toán được minh họa bởi chương trình mô phỏng trên Matlab ở nhiều vận tốc khác nhau của xe và ở hai loại biên dạng mặt đường nhựa ướt và khô.

Steer-by-Wire system is a great development compared to mechanical, hydraulic or electric steering systems, because of its ability to improve vehicle safety, comfortability, and flexibility for drivers, as well as the requirements for a self-driving car in the future. This paper introduces a continuous robust control method using RISE controller for the steering wheel mechanism of the electro-hydraulic SBW system to drive the front wheels to track the reference trajectory f-rom the handwheel. The control efficiency of the introduced controller is illustrated by several Matlab simulations at different vehicle speeds and on two different road conditions as dry and wet asphalt road surfaces.
 

TTKHCNQG, CVt 70

  • [1] H. Wang, H. Kong, Z. Man, Z. Cao, W. Shen (2013), Sliding mode control for steer-by-wire systems with AC motors in road vehicles,IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 61, no. 3, pp. 1596-1611.
  • [2] H. T. Dinh, S. Bhasin, R. Kamalapurkar, W.E. Dixon (2017), Dynamic neural network-based output feedback tracking control for uncertain nonlinear systems,J. Dyn. Syst. Meas.Control, vol. 139, no. 7, pp. 074502
  • [3] H. T. Dinh, R. Kamalapurkar, S. Bhasin, W. E. Dixon (2014), Dynamic neural network-based robust observers for uncertain nonlinear systems,Neural Networks, 2014, vol. 60, pp. 44-52.
  • [4] N. Bajçinca, R. Cortesao, M. Hauschild (2005), Robust control for steerby-wire vehicles,Auton. Robots, vol. 19, no. 2, pp. 193-214.
  • [5] A. Dell’Amico (2016), On Electrohydraulic Pressure Control for Power Steering Applications Active Steering for Road Vehicles,Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, vol. 1739, Linköping University Electronic Press
  • [6] H. Wang, Z. Man, W. Shen, Z. Cao, J. Zheng, J. Jin (2014), Robust control for steer-by-wire systems with partially known dynamics,IEEE Trans. Ind. Inform., vol.10, no. 4, pp. 2003-2015.
  • [7] P. Setlur, J. R. Wagner, D. M. Dawson, D. Braganza (2006), A trajectory tracking steer-by-wire control system for ground vehicles.,IEEE Trans. Veh. Technol., vol. 55, no. 1, pp. 76–85.
  • [8] P. Yih, J. C. Gerdes (2005), Modification of vehicle handling c-haracteristics via steer-by-wire,IEEE Trans. Control Syst. Technol., vol. 13, no. 6, pp. 965–976.
  • [9] N. X. Tuan, H. T. Dinh, N. V. Bang (2019), Research on Dynamic Modelling for Hydraulic Power Automotive Steering Systems with Nonlinear Friction,.Springer Nature, Lecture notes in Networks and Systems, no. 104, pp.620-627, doi: doi.org/10.1007/978-3-030-37497-6_71.
  • [10] Wang C., Zhou D., Zhao W., Gu X (2015), Front wheel angle control of steering by wire system based on fuzzy adaptive PID algorithm,WSEAS Trans Syst Control,10, 577-583
  • [11] Yih P (2005), Steer-by-wire: implications for vehicle handling and safety,Stanford University
  • [12] Dinh Thi Thanh Huyen, Nguyen Xuan Tuan, Nguyen Van Bang (2022), Design a robust controller for tracking control between steering wheel and road wheels in Steer-by-wire systems.,Science Journal of Transportation, no. 12.
  • [13] Fahami S. M. H., Zamzuri H., Mazlan S. A., Zakaria M. A (2012), Modeling and simulation of vehicle steer by wire system,In 2012 IEEE Symposium on Humanities, Science and Engineering Research,pp. 765-770.
  • [14] Do M. T., Man Z., Zhang C., Wang H., Tay F. S. (2013), Robust sliding mode-based learning control for steer-by-wire systems in modern vehicles,. IEEE Transactions on Vehicular Technology,vol. 63, no.2, pp. 580-590
  • [15] Mohamed E. S., Albatlan S. A. (2014), Modeling and experimental design approach for integration of conventional power steering and a steer-by-wire system based on active steering angle control,American Journal of Vehicle Design,vol. 2, no.1, pp. 32-42.
  • [16] Kazemi R., Mousavinejad I. (2011), A Comprehensive model for developing of steer-by-wire system,Int J Mech Aerosp Ind Mechatron Eng,vol. 5, no. 8, pp. 17-23.
  • [17] Yao Y (2006), Vehicle steer-by-wire system control,No. 2006-01-1175. SAE Technical Paper.