Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  30,156,684
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Các vấn đề khoa học giáo dục khác

BB

Trần Thị Ngát, Hồ Thị Trúc Quỳnh(1)

Vai trò điều tiết của hỗ trợ xã hội cảm nhận trong mối quan hệ giữa kiệt sức nghề nghiệp và đau khổ tâm lí ở giáo viên tại các trung tâm can thiệp quận Gò Vấp, Thành phố Hồ Chí Minh

The moderating role of perceived social support in the relationship between occupational burnout and psychological distress in teachers at intervention centers in Go Vap district, Ho Chi Minh City

Tạp chí Giáo dục

2025

13

60-64

2354-0753

Giáo viên tại các trung tâm can thiệp thường phải đối mặt với cường độ làm việc cao và áp lực tâm lý đáng kể, dễ dẫn đến kiệt sức trong công việc, do đó làm tăng nguy cơ căng thẳng tâm lý. Nghiên cứu này nhằm mục đích khám phá vai trò điều tiết của nhận thức về hỗ trợ xã hội trong mối quan hệ giữa kiệt sức trong công việc và căng thẳng tâm lý ở giáo viên tại các trung tâm can thiệp tại quận Gò Vấp, Thành phố Hồ Chí Minh. Nghiên cứu được thực hiện bằng thiết kế định lượng, sử dụng khảo sát cắt ngang trên 78 giáo viên. Nghiên cứu sử dụng Thang đo kiệt sức Copenhagen (CBI) để đánh giá kiệt sức trong công việc, Thang đo căng thẳng tâm lý Kessler (K10) để đánh giá căng thẳng tâm lý và Thang đo hỗ trợ xã hội đa chiều (MSPSS) để đo lường nhận thức về hỗ trợ xã hội. Kết quả phân tích hồi quy cho thấy kiệt sức trong công việc có tương quan thuận với căng thẳng tâm lý, và nhận thức về hỗ trợ xã hội đóng vai trò điều tiết đáng kể trong mối quan hệ này. Những phát hiện này góp phần làm rõ cơ chế mà kiệt sức trong công việc ảnh hưởng đến sức khỏe tâm thần và cho thấy rằng việc tăng cường nhận thức về hỗ trợ xã hội có thể đóng vai trò là một chiến lược bảo vệ hiệu quả trong các chương trình can thiệp tâm lý dành cho giáo viên.

Teachers at intervention centers often face high work intensity and significant psychological pressure, which can easily lead to job burnout, thereby increasing the risk of psychological distress. This study aims to explore the moderating role of perceived social support in the relationship between job burnout and psychological distress among teachers at intervention centers in Go Vap District, Ho Chi Minh City. A quantitative design is employed, using a cross-sectional survey of 78 teachers. The study utilizes the Copenhagen Burnout Inventory (CBI) to assess job burnout, the Kessler Psychological Distress Scale (K10) for psychological distress, and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) to measure perceived social support. Regression analysis results show that job burnout was positively correlated with psychological distress, and perceived social support played a significant moderating role in this relationship. These findings contribute to clarifying the mechanism through which job burnout impacts mental health and suggest that enhancing perceived social support may serve as an effective protective strategy in psychological intervention programs for teachers

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] G. D. Zimet, N. W. Dahlem, S. G. Zimet, G. K. Farley (1988), The Multidimensional Scale of Perceived Social Support,Journal of Personality Assessment
  • [2] W. Zhao, X. Liao, Q. Li, W. Jiang, W. Ding (2022), The Relationship Between Teacher Job Stress and Burnout: A Moderated Mediation Model,Frontiers in Psychology
  • [3] N. Zhao, M. Huo, W. Van Den Noortgate (2023), Exploring Burnout Among Preschool Teachers in Rural China: A Job Demands-Resources Model Perspective,Frontiers in Psychology
  • [4] L. Zhang, J. Pang, F. Zhu (2022), Effect of Perceived Social Support on Psychache: Mediating Effect of Psychological Resilience,Iranian Journal of Public Health
  • [5] S. Viertiö et al. (2021), Factors Contributing to Psychological Distress in the Working Population, With a Special Reference to Gender Difference,BMC Public Health
  • [6] Trần Thị Minh Đức, Ngô Thị Thùy, Nguyễn Thành Đức, Phạm Thị Anh Đào (2021), Suy kiệt ở giáo viên và ảnh hưởng của nó tới trầm cảm, lo âu và căng thẳng,Tạp chí Tâm lí học
  • [7] S. H. Ridner (2004), Psychological Distress: Concept Analysis,Journal of Advanced Nursing
  • [8] C. Maslach, M. P. Leiter (2016), Understanding the Burnout Experience: Recent Research and Its Implications for Psychiatry,World Psychiatry
  • [9] C. Maslach, S. E. Jackson (1981), The Measurement of Experienced Burnout,Journal of Organizational Behavior
  • [10] Y. Li, X. Ni, W. Zhang, J. Wang, C. Yu, H. Zou (2024), The Relationship Between Work–Family Conflict and Job Burnout Among Primary and Secondary School Teachers: The Role of Depression and Cognitive Reappraisal,Frontiers in Psychology
  • [11] T. S. Kristensen, M. Borritz, E. Villadsen, K. B. Christensen (2005), Copenhagen Burnout Inventory,Database Record
  • [12] P. Koutsimani, A. Montgomery, K. Georganta (2019), The Relationship Between Burnout, Depression, and Anxiety: A Systematic Review and Meta-Analysis,Frontiers in Psychology
  • [13] R. C. Kessler et al. (2002), Short Screening Scales to Monitor Population Prevalences and Trends in Non-Specific Psychological Distress,Psychological Medicine
  • [14] M. Ioannou, A. P. Kassianos, M. Symeou (2019), Coping With Depressive Symptoms in Young Adults: Perceived Social Support Protects Against Depressive Symptoms Only Under Moderate Levels of Stress,Frontiers in Psychology
  • [15] A. V. Horwitz (2002), Se-lecting Outcomes for the Sociology of Mental Health: Issues of Measurement and Dimensionality,Journal of Health & Social Behavior
  • [16] J. E. Graham, L. M. Christian, J. K. Kiecolt-Glaser (2007), Close Relationships and Immunity,Psychoneuroimmunology
  • [17] M. Einav, D. Confino, N. Geva, M. Margalit (2024), Teachers’ Burnout – The Role of Social Support, Gratitude, Hope, Entitlement and Loneliness,International Journal of Applied Positive Psychology
  • [18] Đỗ Thị Lệ Hằng, Lê Hoài Xuyên (2022), Kiệt sức ở giáo viên trung học cơ sở – Đánh giá dựa trên thang đo kiệt sức (CBI),Tạp chí Tâm lí học
  • [19] S. Cohen, T. A. Wills (1985), Stress, Social Support, and the Buffering Hypothesis,Psychological Bulletin
  • [20] A. A. Alshammari, N. H. M. Alshammari (2024), Job Burnout Among Female Teachers in Saudi Primary Schools,MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices