Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,097,954
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Giáo dục chuyên biệt

Phạm Thị Bình(1), Lê Thị Phương Lam, Nguyễn Thị Thùy Trang

Đánh giá năng lực thí nghiệm của học sinh Việt Nam khi sử dụng thí nghiệm trong dạy học hóa học ở trường THPT

Assessment of the vietnamese students' experimental capacity when using experiments in teaching high schools chemistry

Khoa học (Đại học Sư phạm Hà Nội)

2021

5A

177-190

2354-1075

Chương trình giáo dục phổ thông mới của Việt Nam vừa được ban hành năm 2018, chú trọng phát triển phẩm chất và năng lực của học sinh. Hóa học là một môn khoa học thực nghiệm, vì vậy việc phát triển và đánh giá năng lực thực nghiệm của học sinh trong dạy học hóa học là một nhiệm vụ hết sức quan trọng. Dựa trên thang đo năng lực thực nghiệm, bài báo đã giới thiệu và minh họa các công cụ đánh giá năng lực này bao gồm bảng học sinh, phiếu quan sát và các bài kiểm tra đặc biệt. Để thí điểm các công cụ đánh giá, chúng tôi sử dụng các bảng tính trước, sau kiểm tra và bài tập đặc biệt tác động đến 63 học sinh lớp 12 của 2 trường trung học ở tỉnh Bến Tre, Việt Nam để thu thập bằng chứng đánh giá năng lực thực nghiệm của học sinh. Qua đó đánh giá tính khả thi và hiệu quả của các công cụ đã xây dựng.

Vietnam's new general education curriculum was just released in 2018, focusing on developing students' qualities and capabilities. Chemistry is an experimental science, thus developing and assessing students' experimental competence in teaching chemistry is a very important task.  Based on the experimental competence scale, the article introduced and illustrated the assessment tools for this competence including student worksheets, observation sheets, and special tests. To pilot evaluation tools, we use specifically pre-test, post-test, and worksheets affecting 63 students in grade 12 of 2 high schools in Ben Tre Province, Vietnam to collect evidence to assess students' experimental competence. Thereby assessing the feasibility and effectiveness of constructed tools.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Le Thi Phuong Lam, (2018), Developing experimental capacity for students through the use of experiments in teaching chapters 2,3 - Chemistry grade 12,,Master thesis of Ho Chi Minh City University of Education.
  • [2] Nguyen Thi Kim Anh, Nguyen Ngoc Thuy, (2018), Using a system of experimental exercises for the non-metallic part in teaching chemistry to develop experimental capacity for grade 11 students.,Education Magazine, Special Issue May 2, pp. 200-205.
  • [3] Pham Thi Bich Dao, Dang Thi Oanh, (2017), Proposing the structure and assessment of experimental capacity for students through natural science subjects at the lower secondary level.,HNUE Journal of Science, 9, pp. 56-64.
  • [4] Nguyen Thi Dieu Linh, Nguyen Huyen Trang and Duong Thi Yen, (2020), Some limitations in the exercise to assess the experimental capacity of physics pedagogical students and how to overcome them.,HNUE Journal of Science, 65(1), pp. 163-72.
  • [5] Tran Thi Thanh Thu, (2016), Measures to form experimental capacity for students of physics pedagogy.,Scientific journal of Ho Chi Minh City University of Education, 4(82), 163-69 (in Vietnamese).
  • [6] Xaypaseuth Vylaychit, Nguyen Van Bien and Nguyen Anh Thuan, (2019), The process of building and using experimental equipment in teaching physics in the "thermology" part of grade 8 in order to develop the experimental capacity of students in the Lao People's Democratic Republic.,HNUE Journal of Science, 64(1), pp. 157-64 (in Vietnamese).
  • [7] Nguyen Van Bien, (2013), Building open experimental topics to foster experimental capacity for high school students,,Education Magazine, Special Issue November 2013 (in Vietnamese).
  • [8] Zephania O. Anditi, M., I.O. Okere, and Daniel R. Muchiri, (2013), Influence of School C-haracteristics on the Achievement of Secondary School Chemistry Students in the Cognitive Science process Skill of Evaluation in Kenya.,European Journal of Educational Research. 2(4), 171-183
  • [9] Catherine Bruguière, A. T., (2014), Topics and Trends in Current Science Education: 9th ESERA Conference Se-lected Contributions,,Contributions f-rom Science Education Research 1 Springer Science+Business Media Dordrecht.
  • [10] Woods, K., & Griffin, P., (2013), Judgement-based performance measures of literacy for students with additional needs: Seeing students through the eyes of experienced special education teachers.,Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 20(3), pp. 325348.
  • [11] Weinert, F. E., (2001), Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and Se-lecting Key Competencies.,Göttingen, Germany: Hogrefe & Huber, 45-66.
  • [12] Susanne Metzger, C. G., Pitt Hild, and Josiane Tardent, (2014), Modelling and assessing experimental competence: An interdisciplinary progress model for hands-on assessments.,
  • [13] Eugenia Etkina, A. V. H., D.T. Brookes, D. Mills, (2002), Role of Experiments in Physics Instruction- A Process Approach.,The Physics Teacher, 40(6), pp. 351-355.