Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  25,008,639
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

14

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

BB

Ngô Huỳnh Hồng Nga, Lê Công Tuấn, Trịnh Quốc Lập(1)

Các yếu tố tác động đến quá trình hình thành bản sắc nghiên cứu khoa học của giảng viên tiếng Anh tại Trường Đại học Cần Thơ

Factors affecting the process of forming the scientific research identity of English lecturers at Can Tho University

Tạp chí Giáo dục

2024

17

48-53

2354-0753

Sự phát triển bản sắc giáo viên ngôn ngữ đóng một vai trò quan trọng trong việc phát triển chuyên môn của giáo viên. Đề tài này mở rộng lĩnh vực nghiên cứu khoa học của giảng viên ở Việt Nam. Áp dụng phương pháp tường thuật, bài viết tìm hiểu quá trình xây dựng bản sắc giảng viên tiếng Anh thông qua việc tham gia hoạt động nghiên cứu khoa học. Dựa trên lý thuyết hệ thống sinh thái, kết quả từ nghiên cứu này cho thấy mặc dù quá trình xác lập bản sắc nghiên cứu của giảng viên phụ thuộc rất nhiều vào cá nhân nhưng nó cũng bị ảnh hưởng bởi các yếu tố bên ngoài, bao gồm sở thích nghiên cứu, công bố, giai đoạn nghề nghiệp của giảng viên và các quy định từ cơ quan quản lý. Nhà nước và trường đại học. Nghiên cứu này đưa ra lý giải khái quát về quá trình xây dựng bản sắc nghiên cứu của giảng viên tiếng Anh trong bối cảnh đổi mới giáo dục ở Việt Nam.

Language teacher identity development plays an important part in teachers' professional development. This topic expands the research field of scientific research of lecturers in Vietnam. Applying a narrative approach, this article explores the process of English lecturers’ identity construction through participating in scientific research activities. Based on ecological systems theory, the results from this study show that although the process of establishing a lecturer’s research identity depends heavily on the individual, it is also influenced by external factors, including research interests, publications, career stages of lecturers and regulations from the State and the University. This study provides a general explanation of the process of English lecturers’ research identity construction in the context of educational reforms in Vietnam.

TTKHCNQG, CVv 216

  • [1] Xu, Y. (2014), Becoming researchers: A narrative study of Chinese university EFL teachers’ research practice and their professional identity construction.,Language Teaching Research. https://doi.org/10.1177/ 1362168813505943
  • [2] Vu, M. T. (2020), Between two worlds? Research engagement dilemmas of university English language teachers in Vietnam,RELC Journal. https://doi.org/10.1177/0033688219884782
  • [3] Vandamme, R. (2018), Teacher identity as a dialogical construction,In F. Meijers & H. Hermans (Eds.), The dialogical self theory in education: A multicultural perspective. Springer.
  • [4] Nguyen, T. T. L. (2020), Teacher-research: Agency of practical knowledge and professional development,Journal of Language and Education
  • [5] Nana, L., & Jing, H. (2017), Exploring researcher identity construction of university EFL teachers in China,Chinese Journal of Applied Linguistics. https://doi.org/10.1515/cjal-2017-0022
  • [6] Mai, D. T., & Brundrett, M. (2022), The importance of developing teachers as researchers in the new general education curriculum of Vietnam,Management in Education. https://doi.org/10.1177/ 08920206221093001
  • [7] Mai Ngọc Khôi, Trần Thị Long (2021), Nghiên cứu về bản sắc cá nhân của giáo viên qua chia sẻ trên Facebook với phương pháp nghiên cứu tường thuật.,Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài
  • [8] Leuverink, K. R., & Aarts, A. M. L. (2018), A quality assessment of teacher research,Educational Action Research. https://doi.org/10.1080/09650792.2018.1535445
  • [9] Lankveld, T. V., Schoonenboom, J., Volman, M., Croiset, G., & Beishuizen, J. (2017), Developing a teacher identity in the university context: A systematic review of the literature.,Higher Education Research & Development. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1208154
  • [10] Klimas, A. (2023), Teacher identity (re)construction in the process of EFL teacher education,In M. Baran-Łucarz, A. Czura, M. Jedynak, A. Klimas, & A. Słowik-Krogulec (Eds.), Contemporary issues in foreign language education. Springer.
  • [11] Islam, R., & Akhter, M. S. (2022), Narrative inquiry, phenomenology, and grounded theory in qualitative research.,In M. R. Islam, N. A. Khan, & R. Baikady (Eds.), Principles of Social Research Methodology
  • [12] Heng, K., Hamid, M., & Khan, A. (2020), Factors influencing academics' research engagement and productivity: A developing countries perspective.,Issues in Educational Research
  • [13] Christensen, J. (2016), A critical reflection of Bronfenbrenner's development ecology model.,Problems of Education in the 21st Century
  • [14] Bronfenbrenner, U. (1979), The ecology of human development: Experiments by nature and design.,Harvard University Press
  • [15] Borg, S., & Sanchez, H (2015), International perspectives on teacher research,Springer
  • [16] Borg, S., & Liu, Y. (2013), Chinese college English teachers' research engagement.,Tesol Quarterly. https://doi.org/10.1002/tesq.56
  • [17] Beijaard, D. (1995), Teachers’ prior experiences and actual perceptions of professional identity,Teachers and teaching. https://doi.org/10.1080/1354060950010209
  • [18] Barkhuizen, G. (2018), The centrality of story in teacher inquiry,In D. Xerri & C. Pioquinto. Becoming research literate: Supporting teacher research in English language teaching (pp. ). English Teachers Association Switzerland.