Lọc theo danh mục
liên kết website
Lượt truy cập
- Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam
14
Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..
BB
Nguyễn Văn Nghĩa, Lê Thanh Huy(1), Ngô Thị Như Quỳnh, Quách Nguyễn Bảo Nguyên, Nguyễn Duy Linh
Thiết kế tiến trình dạy học nội dung “Tách chất ra khỏi hỗn hợp” môn Khoa học tự nhiên 6 theo mô hình 5E nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề của học sinh
Designing the teaching process for the content “separation of substances in mixtures” in grade 6 - natural science based on the 5E model to develop students' problem-solving competencies
Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Thái Nguyên
2024
01/S
142 - 148
1859-2171
Để đáp ứng đổi mới theo chương trình giáo dục phổ thông 2018, các mô hình dạy học hướng đến phát triển năng lực cho học sinh đang được áp dụng nhiều ở trường phổ thông. Việc thiết kế tiến trình dạy học theo mô hình 5E (Engagement, Exploration, Explanation, Elaborate và Evaluation) để phát triển các năng lực cho học sinh bước đầu cũng đã được vận dụng nhưng vẫn chưa được phổ biến rộng rãi. Mục tiêu nghiên cứu đề xuất được một kế hoạch bài dạy cụ thể theo mô hình 5E, giúp giáo viên có thể tham khảo tốt khi vận dụng quy trình dạy học ở chương trình môn Khoa học tự nhiên lớp 6. Để đạt được mục tiêu đó, trong bài báo này, chúng tôi tổng quan lý luận về sử dụng mô hình 5E trong thiết kế tiến trình dạy học theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề của học sinh, từ đó vận dụng quy trình này để thiết kế cụ thể vào dạy học nội dung “Tách chất ra khỏi hỗn hợp”, thông qua dạy học, HS chế tạo được sản phẩm là các thiết bị lọc nước, lọc không khí và có thể giải quyết được vấn đề ô nhiễm môi trường tại khu vực các em sinh sống.
In order to meet the requirements of the 2018 general education program in Vietnam, various instructional models aimed at fostering students' competencies have been increasingly adopted in secondary schools. The design of the teaching process according to the 5E model (Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration, and Evaluation) to develop students' competencies has also been applied to some extent, yet it has not gained widespread popularity. The proposed research objective is to develop a specific teaching plan following the 5E model, which can serve as a valuable reference for teachers when implementing the teaching process in the natural science curriculum for 6th grade. To achieve this goal, in this paper, we provide an overview of the theoretical framework for using the 5E model in designing the teaching process with a focus on developing students' problem-solving abilities. Subsequently, we apply this procedure to concretely design the teaching of the topic "Separation of Substances in Mixtures". Through this instructional approach, students can cre-ate products such as water and air purification devices, which can effectively address environmental pollution issues in their local communities.
TTKHCNQG, CTv 178
- [1] N. Noushin, S. Maryam, F. M. William, M. Mehdi (2021), Proposed Teacher Competencies to Support Effective Nature of Science Instruction: A Meta-Synthesis of the Literature,Journal of Science Teacher Education
- [2] L. B. Duran, E. D. Duran (2004), The 5E Instructional Model: A Learning Cycle Approach for Inquiry-Based Science Teaching,The Science Education Review
- [3] N. T. Tran, T. N. Nguyen (2019), Some measures to foster problem-solving competency for students in teaching physics in high schools,Vietnam Journal of Educational Sciences
- [4] T. H. T. Han, H. T. Do (2022), Developing a natural science competency framework in STEM teaching in the subject of Natural Science,Vietnam Journal of Education
- [5] T. H. H. Pham, T. M. Q. Chu (2020), Using the 5E model to design teaching plans for chapter 2 of the grade 11 geometry textbook based on stem-oriented approach,Vietnam Journal of Educational Sciences
- [6] T. K. O. Duong, T. T. L. Pham (2021), Organizing STEM education using the 5E model in teaching the lesson 'The electrolysis of water. pH. Acid-Base Indicator' (Chemistry 11),Vietnam Journal of Education
- [7] L. Chitman, K. Kopp (2013), The 5E of Inquiry-Based Science,
- [8] D. T. Nguyen, P. H. Nguyen (2020), Applying 5E teaching model in teaching chapter: "Gas" (Physics 10) at high schools,Vietnam Journal of Education
- [9] T. M. N. Vu (2016), 5E Model application in Inquiry-based science education to design lesson plans,Vietnam Journal of Education
- [10] G. T. H. Duong (2017), The 5E of inquiry-based learning model - a way to apply constructivist theory in primary education,Journal of Science of HNUE, Educational Sci.
- [11] (2010), PISA 2012 Field Trial Problem Solving Framework,
- [12] N. T. Tran, T. N. Nguyen (2019), Teaching topic “Electric Current In Electrolyte” (Physics 11) to foster problem-solving competency for students,Vietnam Journal of Education
- [13] P. Fazelian, S. Soraghi (2010), The effect of 5E instructional design model on learning and retention of science for middle class students,Procedia - Social and Behavioral Sciences
- [14] (2018), Circular Promulgating General Education Program, no. 32/2018/TT-BGDDT,
