Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  22,858,837
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Phan Thị Mai Hương, Đặng Thị Thu Trang, Trương Đình Thăng(1), Trần Hải Ngọc(2)

Sự tự tin và mối quan hệ của nó với tâm thế thực hiện đổi mới giáo dục ở giáo viên phổ thông

Self-efficacy and its relationship with readiness to educational reform among school teachers

Tâm lý học

2020

08

18 - 30

1859 - 0098

Các nghiên cứu ở nước ngoài đã xác nhận rằng, sự tự tin có thể tăng cường sự sẵn sàng với thay đổi. Mục đích của nghiên cứu là tìm hiểu mối quan hệ này ở giáo viên phổ thông trong bối cảnh phải đối mặt với nhiều thay đổi từ đổi mới giáo dục. Mẫu nghiên cứu thuận tiện gồm 594 giáo viên đang giảng dạy tại các trường phổ thông công lập. Bảng hỏi với các thang đo đủ độ tin cậy và độ giá trị được sử dụng trong thiết kế điều tra theo lát cắt ngang. Kết quả cho thấy, tự tin có khả năng dự báo cho tâm thế với đổi mới của giáo viên với biên độ 18%. Mối quan hệ này là như nhau giữa nam và nữ giáo viên nhung có sự khác biệt nhất định giữa giáo viên ở các cấp dạy khác nhau, trong đó với cùng mức tự tin, giáo viên THCS có mức độ sẵn sàng thấp hơn cả. Ý nghĩa của kết quả nghiên cứu cũng được bàn luận trong bài viết này.

Studies abroad have confirmed that self-efficacy can enhance readiness for change. The aim of this study was to explore this relationship among school teachers in the context of many changes as a result of an educational reform that they had to face. The convenient sample consisted of 594 public school teachers. The questionnaire with reliable and valid scales for assessing self-efficacy and readiness to educational reform was used in the cross-sectional design. The results showed that self-efficacy predicted the teacher's readiness with a variance of 18%. This relationship was the same between male and female teachers, but there was a certain difference between teachers in different school levels. At the same level of self-efficacy, middle school teachers reported lower levels of readiness. The implications of the research results have been discussed.

TTKHCNQG, CVv 211

  • [1] Warnecke R.B.; Morera O.; Turner L.; Mermelstein R.; Johnson T.P.; Parsons J.; Flay B. (2001), Changes in self-efficacy and readiness for smoking cessation among women with high school or less education.,Journal of Health and Social Behavior. 42 (1). P. 97 - 110.
  • [2] Rafferty A.E.; Jimmieson N.L.; Armenakis A.A. (2013), Change Readiness: A multilevel review.,Journal of Management. Vol. 39. No. 1. p. 110 - 135.
  • [3] Inceẹay G.; Dollar Y.K. (2013), Classroom management, self-efficacy and readiness of Turkish pre-service English teachers.,ELT Research Journal. 1 (3). p. 189 - 198.
  • [4] Emsza B.; Eliyana A.; Istyarini W. (2016), The relationship between self efficacy and readiness for change: The mediator roles of employ ee empowerment.,Mediterranean Journal of Social Sciences. 7 (3 S1), P. 201 -206.
  • [5] Davidsson K.; Larzon L.A.; Ljunggren K. (2010), Self-efficacy in programming among STS student. Upssala University.,https://www.it.uu.se/edu/course/homepage/data.didaktik/htlO/reports/self-e fficacy.pdf.
  • [6] Cunningham C.E.; Woodward C.A.; Shannon H.S.; Macintosh J.; Lendrum B.; Rosenbloom D.; Brown J. (2002), Readiness for organizational change: A longitudinal study of workplace, psychological and behavioural correlates.,Journal of Occupational and Organizational Psychology. 75 (4). p. 377 - 392.
  • [7] Bayraktar S.; Jimenez A. (2020), Self-efficacy as a resource: A moderated mediation model of transformational leadership, extent of change and reactions to change.,Journal of Organizational Change Management. Vol. 33. No. 2. P. 301 - 317.
  • [8] Bandura A.; J.P. Dauwalder; M. Perrez; V. Hobi (1988), Perceived self-efficacy: Exercise of control through self-belief.,In Annual Series of European Research in Behavior Therapy. Vol. 2. p. 27 - 59.
  • [9] Bandura A.; J.P. Dauwalder; M. Perrez; V. Hobi (1988), Perceived self-efficacy: Exercise of control through self-belief.,In Annual Series of European Research in Behavior Therapy. Vol. 2. p. 27 - 59.
  • [10] Bandura A. (1977), Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change.,Psychological Review. 84 (2). p. 191 - 215.
  • [11] Vũ Dũng (2008), Từ điển Tâm lý học.,NXB Từ điển Bách khoa. Hà Nội.
  • [12] Nguyễn Ngọc Bích (1998), Tâm lý học nhân cách.,NXB Giáo dục. Hà Nội.