Lọc theo danh mục
  • Năm xuất bản
    Xem thêm
  • Lĩnh vực
liên kết website
Lượt truy cập
 Lượt truy cập :  26,873,111
  • Công bố khoa học và công nghệ Việt Nam

Khoa học giáo dục học nói chung, bao gồm cả đào tạo, sư phạm học, lý luận giáo dục,..

Nguyễn Thị Hà, Hồ Thị Trúc Quỳnh(3), Nguyễn Thanh Hùng, Phạm Thị Thúy Hằng(2), Nguyễn Thị Ngọc Bé(1), Mai Thị Thanh Thủy

Độ tin cậy và hiệu lực của thang đo sự hài lòng trong học tập dành cho sinh viên

Validation and reliability of academic life satisfaction scale for college students

Tạp chí Khoa học - Đại học Sư phạm Hà Nội

2022

GD-02

158-167

2354-1091

Nghiên cứu này nhằm mục đích thích ứng thang đo sự hài lòng trong học tập (Academic Life Satisfaction Scale- ALSS) dành cho sinh viên được xây dựng bởi Schmidt và cộng sự (2008). Thang đo ALSS gồm 5 câu hỏi để đo lường mức độ hài lòng trong học tập của sinh viên. Trên cơ sở của thang đo, chúng tôi thiết lập phiên bản tiếng Việt của thang đo này. Có tất cả 200 sinh viên trường Đại học Sư phạm, Đại học Huế đã tự nguyện tham gia vào nghiên cứu. Phương pháp kiểm tra độ tin cậy, phân tích nhân tố khám phá và phân tích nhân tố khẳng định được sử dụng. Kết quả nghiên cứu cho thấy, thang đo có độ tin cậy (α = 0,90) và hiệu lực cao (χ2/df = 2,18; GFI = 0,98, RMSEA = 0,077; CFI = 0,99; TLI = 0,98), có thể được sử dụng để đo lường mức độ hài lòng trong học tập cho sinh viên tại Việt Nam.

This study aimed to examines the reliability and validity of The Academic Life Satisfaction Scale (ALSS) designed by Schmidt et all, in the Viet Nam context. The Scale consists of 5 items to evaluate level of Student’s Academic Life Satisfaction. A total of 200 undergraduate students at Hue University of Education participated in this study. Methods of testing reliability, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used. The research results showed that this Scale has high reliability (α = 0,90) and validity (χ2/df = 2,18; GFI = 0,98, RMSEA = 0,077; CFI = 0,99; TLI = 0,98), suitable to use to measure student’s academic life satisfaction in Vietnam.

TTKHCNQG, CVv 157

  • [1] Wilkins, S. & Balakrishnan, M. S., (2013), Assessing student satisfaction in transnational higher education.,International Journal of Educational Management, pp. 146-153
  • [2] Wal-ter, C. E., Miranda Veloso, C., & Au-Yong-Oliveira, M, (2020), Measuring the Degree of Academic Satisfaction: The Case of a Brazilian National Institute.,Education Sciences, 10(10), 266.
  • [3] Weerasinghe, I. S., & Fernando, R. L, (2017), Students' satisfaction in higher education.,American Journal of Educational Research, 5(5), 533-539.
  • [4] Fattah, M. E. A, (2016), Academic satisfaction and its relationship to Internal locus of Control among students of Najran University.,Research on Humanities and Social Sciences, 6(4), 1-5.
  • [5] Fortin, N., Helliwell, J. F., & Wang, S, (2015), Well-being vary around the world by gender and age?.,World happiness report. Edited by John Helliwell, Ric-hard Layard and Jeffrey Sachs, 42.
  • [6] Jamshidi, K., Mohammadi, B., Mohammadi, Z., Parviz, M. K., Poursaberi, R., & Mohammadi, M. M, (2017), Academic satisfaction level and academic achievement among students at Kermanshah University of medical sciences: Academic year 2015- 2016.,Research and Development in Medical Education, 6(2), 72-79
  • [7] Joshanloo, M., & Jovanović, V, (2020), The relationship between gender and life satisfaction: analysis across demographic groups and global regions.,Archives of Women's Mental Health, 23(3), 331-338.
  • [8] Joshi, U, (2010), Subjective well-being by gender.,Journal of Economics and Behavioral Studies, 1(1), 20-26.
  • [9] Tessema, M., Ready, K., & Malone, C., (2012), Effect of gender on college students' satisfaction and achievement: The case of a midsized Midwestern public university.,International Journal of Business and Social Science, 3(10).
  • [10] Tessema, M.T., Ready, K. & Yu, W.C, (2012), Factors affecting college students’ satisfaction with major curriculum: evidence f-rom nine years of data.,International Journal of Humanities & Social Science, 2(2), 34-44.
  • [11] Schmitt, N., Oswald, F. L., Friede, A., Imus, A. & Merritt, S, (2008), Perceived fit with an academic environment: Attitudinal and behavioral outcomes.,Journal of Vocational Behavior, 72, 317-335.
  • [12] Oguz-Duran, N., & Demirbatir, R. E, (2020), The Mediating Role of Shyness on the Relationship between Academic Satisfaction and Flourishing among Pre-Service Music Teachers.,International Education Studies, 13(6), 163-169.
  • [13] O’Sullivan, G, (2011), The relationship between hope, eustress, self-efficacy, and life satisfaction among undergraduates.,Social Indicators Research, 101(1), 155-172.
  • [14] Ojeda, L., Flores, L. Y., & Navarro, R. L, (2011), Social cognitive predictors of Mexican American college students' academic and life satisfaction.,Journal of Counseling Psychology, 58(1), 61.
  • [15] Razinkina, E., Pankova, L., Trostinskaya, I., Pozdeeva, E., Evseeva, L., & Tanova, A, (2018), Student satisfaction as an element of education quality monitoring in innovative higher education institution.,In E3S Web of Conferences, (33), 03043. EDP Sciences.
  • [16] Rode, J. C., Arthaud-Day, M. L., Mooney, C. H., Near, J. P., Baldwin, T. T., Bommer, W. H., & Rubin, R. S, (2005), Life Satisfaction and Student Performance.,Academy of Management Learning & Education, 4(4), 421–433.
  • [17] Proctor, C., Linley, P. A., & Maltby, J, (2017), Life satisfaction.,Encyclopedia of adolescence, 1-12.
  • [18] Nogueira, M. J., Sequeira, C., & Sampaio, F, (2021), Gender differences in mental health, academic life satisfaction and psychological vulnerability in a sample of college freshmen: a cross-sectional study.,Journal of Gender Studies, 1-10.
  • [19] Nogueira, M. J., Antunes, J., & Sequeira, C, (2019), Development and Psychometric Study of the Academic Life Satisfaction Scale (ALSS) in a higher education students sample.,Nurs Health Care Int J, 3(2), 000183
  • [20] Maceli, K. M., Fogliasso, C.H., & Baack, D, (2011), Differences of students’ satisfaction with college professors: The impact of gender on satisfaction.,Academy of Educational Leadership Journal, 15 (4), 35-45
  • [21] Kaiser H, (1974), Analysis of factorial simplicity.,Psychometrika, 39, 31–36.
  • [22] Kumar, P. K.S and , (2006), Academic Life Satisfaction Scale (ALSS) and Its Effectiveness in Predicting Academic Success.,Online Submission.
  • [23] Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R., (2010), Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. In Multivariate Data Analysis: A Global Perspective.,Boston, MA: Pearson Education
  • [24] Dalli, M, (2014), The university students time management skills in terms of their academic life satisfaction and academic achievement levels.,Educational Research and Reviews, 9(20), 1090-1096.
  • [25] Bolatov, A. K., Gabbasova, A. M., Baikanova, R. K., Igenbayeva, B. B., & Pavalkis, D, (2022), Online or blended learning: the COVID-19 pandemic and first-year medical students’ academic motivation.,Medical Science Educator, 1-8.
  • [26] Balkis, M., & Erdinç, D. U. R. U, (2017), Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance.,Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105-125.
  • [27] Balkıs, M., & Duru, E, (2016), The analysis of relationships among person-environment fit, academic satisfaction, procrastination and academic achievement.,Pamukkale University Journal of Education, 39, 119-129.
  • [28] Balkıs, M, (2013), Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying.,Journal Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74.
  • [29] Bieda, A., Hirschfeld, G., Schönfeld, P., Brailovskaia, J., Lin, M., & Margraf, J, (2019), Happiness, life satisfaction and positive mental health: Investigating reciprocal effects over four years in a Chinese student sample.,Journal of Research in Personality, 78, 198-209.
  • [30] Argyle, M, (2013), The psychology of happiness.,Routledge.
  • [31] Alleyne, M., Alleyne, P., & Greenidge, D, (2010), Life satisfaction and perceived stress among university students in Barbados.,Journal of Psychology in Africa, 20(2), 291-297.
  • [32] Antaramian, S, (2017), The importance of very high life satisfaction for students’ academic success.,Cogent Education, 4(1), 1307622
  • [33] Agyar, E, (2013), Life satisfaction, perceived freedom in leisure and self-esteem: The case of physical education and sport students.,Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 2186-2193.
  • [34] Phạm Thị Mai Vui, Nghiêm Hồng Vân, Nguyễn Hoàng Dương, Phạm Ngọc Thạch, (2021), Học trực tuyến: Các yếu tố tác động đến sự hài lòng của người học.,Vol 7, No 1, P 45-64.
  • [35] Huỳnh Văn Sơn, Lê Đức Long, Đinh Đức Hội, Nguyễn Thanh Huấn, Giang Thiên Vũ. (2020), “Satisfaction in E-Learning Courses for Undergraduate Students of Ho Chi Minh City University of Education: A Case Study on the Course "An Introduction to the Teaching Career”.,Presented at the 11th International Conference on E-Education, EBusiness, E-Management, and E-Learning. Ho Chi Minh City, Vietnam
  • [36] Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc, (2008), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS.,Nxb Hồng Đức, Hà Nội.
  • [37] Lê Đại Minh, Nguyễn Thị Minh Hằng, (2021), Thích ứng phiên bản rút gọn của bảng kiểm kê ứng phó với các tình huống căng thẳng trên nhóm mẫu Việt Nam.,Tạp chí Tâm lí học, Số 6 (267), trang 65-81.
  • [38] Phạm Thị Liên, (2016), Chất lượng dịch vụ đào tạo và sự hài lòng của người học Trường hợp Trường Đại học Kinh tế, Đại học Quốc gia Hà Nội.,Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội: Kinh tế và Kinh doanh, Tập 32, Số 4 (2016) 81-89.
  • [39] Trần Thị Kim Chi, (2019), Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng các dịch vụ hỗ trợ tại trường Đại học Lạc Hồng.,Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Tập 16, Số 11 (2019): 775-786